Intr-un discurs sustinut dupa preluarea functiei de presedinte al Statelor Unite, Donald Trump a facut o afirmatie controversata, sugerand ca „minunati soldati chinezi” opereaza ilegal Canalul Panama. Aceasta declaratie a fost rapid contrazisa atat de autoritatile din Panama, cat si de oficialii chinezi.
Presedintele Panama, José Raúl Mulino, a calificat afirmatiile drept „absurde”, subliniind ca nu exista nicio influenta chineza directa asupra canalului. Totusi, in ultimele saptamani, Trump a amenintat ca va recupera controlul canalului prin forta, acuzand autoritatile panameze ca impun tarife „exorbitante” pentru navele americane. Aceste acuzatii au fost, de asemenea, respinse de oficialii din Panama.
Istoria Canalului Panama
Canalul Panama, un punct strategic pentru comertul maritim global, prin care trece aproximativ 5% din volumul mondial de marfuri, este administrat de Autoritatea Canalului Panama, un organism independent al guvernului panamez. De-a lungul istoriei, Statele Unite au jucat un rol esential in constructia si administrarea acestuia.
Dupa un proiect esuat al Frantei, SUA au preluat constructia canalului, finalizandu-l in 1914. Canalul a ramas sub control american pana in 1999, cand a fost transferat complet catre Panama in baza tratatelor semnate in timpul presedintiei lui Jimmy Carter.
Aceste tratate stipuleaza ca canalul trebuie sa ramana neutru, iar SUA isi rezerva dreptul de a interveni militar pentru a proteja aceasta neutralitate.
Rolul Chinei in operatiunile canalului
Desi nu exista dovezi ca guvernul chinez controleaza direct canalul, companiile chineze au o prezenta semnificativa in zona. In perioada octombrie 2023 – septembrie 2024, China a reprezentat 21,4% din volumul de marfuri care au tranzitat canalul, fiind al doilea cel mai mare utilizator, dupa Statele Unite.
In plus, China a investit in porturi si terminale din apropierea canalului. Doua dintre cele cinci porturi adiacente, Balboa si Cristóbal, sunt operate din 1997 de Hutchison Port Holdings, o subsidiara a conglomeratului CK Hutchison Holdings, cu sediul in Hong Kong. Aceasta ofera acces la informatii strategice despre transporturile maritime, ceea ce, conform expertilor, ar putea fi util in cazul unui conflict economic sau militar intre SUA si China.
Interesele strategice ale Chinei in Panama
Pozitia strategica a Panama a facut din aceasta tara un punct de interes pentru China, care incearca sa-si extinda influenta in America Latina, o regiune traditional considerata „curtea din spate” a SUA. In 2017, Panama a rupt relatiile diplomatice cu Taiwan si a stabilit legaturi oficiale cu China, devenind primul stat din America Latina care a aderat la initiativa Belt and Road a Chinei.
De asemenea, China a investit in proiecte locale precum un institut cultural Confucius, un sistem feroviar si programe de formare pentru jurnalisti panamezi.
Desi companiile chineze au castigat influenta economica prin investitii si parteneriate strategice, nu exista dovezi ca acestea controleaza direct Canalul Panama. Totusi, implicarea tot mai mare a Chinei in infrastructura din jurul canalului reflecta ambitiile sale geopolitice si economice in regiune, ceea ce alimenteaza tensiunile cu Statele Unite.