Muzica

#cronica de concert #ozzy osbourne #bucuresti #rock

Ozzy Osbourne, un iepuras Duracell la Bucuresti (FOTO)

Teoretic, rock-ul este declarat mort si ingropat de majoritatea posturilor radio si TV de pe la noi. Este paradoxal cum desi basul, toba si chitara sunt un fel de bau-bau pentru aceste canale media, mai toate numele mari care au venit in Romania in 2010 sunt din sfera rock-ului.  La AC/DC, Aerosmith, Metallica, Iron Maiden, Guns N’ Roses, Slayer, au platit bilet mii, chiar zeci de mii de romani care nu dau semne ca le-ar pasa daca rock-ul este sau nu pe val.

Multe mii (15 dupa estimarile mele) au venit si pe 2 octombrie, la Zone Arena din Bucuresti, pentru a vedea inca un nume din prima divizie a acestui gen muzical: Maria Sa Ozzy Osbourne , alias Printul Intunericului, alias bunicul heavy metalului, si lista ar putea continua la infinit.

Pana la show-ul lui Ozzy, pe scena s-au perindat Coma si Luna Amara, doua trupe care s-au straduit ca intr-un timp scurt (25-30 de minute fiecare) sa ofere alternative muzicale la hard&heavy-ul rockerului din Birmingham.

Coma este in ultima vreme o prezenta rara pe la concerte. Poate si din aceasta cauza lumea a inceput sa-i cam uite pe cei care in urma cu 10 ani pompau doze serioase de nu metal in rockul romanesc.  Principala problema a recitalului Coma a fost abordarea.  Au ales sa inceapa in forta, pentru ca mai apoi sa cada in tentatia de a canta de piese acustice, fapt care a avut mai mult darul de a adormi publicul decat de a-l incalzi.

Tot raul spre bine, caci clujenii de la Luna Amara au mizat pe piesele mai energice („Disident”, „Loc lipsa”, „Ego nr. 4”), fara a ataca repertoriul in limba engleza de pe ultimul album.  S-a cantat cu chef si s-a dat din cap (la capitolul asta mihnea blidariu, vocalul trupei, a intrecut orice asteptari). La sfarsitul recitalului, Mihnea a tinut sa ne readuca aminte ca „ vine Ozzy”, o aluzie evidenta la gluma pe care multi o faceau pe seama hit-ului „Vine o zi” al trupei Holograf.

Iata-ne ajunsi la momentul Ozzy Osbourne. „OZZY A RUPT!”, cam asa poate fi caracterizat show-ul fostului frontman de la Black Sabbath . Dar pana sa ajung la aceasta concluzie, marturisesc ca mi-am pus un mare semn de intrebare vizavi de capacitatile vocale ale lui Osbourne.

Ozzy si-a atatat fanii cu binecunoscutul indemn „Let me hear you louder!”, insa odata cu „Bark At The Moon”, prima piesa din repertoriu, rockerul a deschis cutia Pandorei din care a iesit o dezamagire crunta. Ozzy a falsat ingrozitor. Asta e adevarul, constatat pana si de cei mai infocati fani.  Vocea lui Osbourne s-a incalzit in cele din urma si, odata cu piesa „Mr. Crowley”, Printul Intunericului si-a revenit miraculos si a cantat din ce in ce mai bine. La ultima piesa („Paranoid”-ul din era Black Sabbath) puteam sa jur ca suna exact ca pe discul din ’70.

Ozzy a dat romanilor entertainment pe saturate. La cei 61 de ani ai sai, artistul e (inca) o sursa inepuizabila de energie. Osbourne s-a transformat sambata seara intr-un soi de iepuras Duracell, care si-a luat toata energia nu din baterii, ci din feedback-ul publicului.  Acest suflet de adolescent rebel inchis intr-un corp batran a facut circ la Bucuresti exact ca pe DVD-urile sale. A cantat alaturi de public, i-a facut declaratii de dragoste („I love you all!”), a aruncat cu spuma si cu apa in primele randuri, pentru ca mai apoi sa se infasoare in tricolorul romanesc, de care nu s-a mai despartit pana la finalul concertului.

Setlistul de la Bucuresti a fost exact pe masura asteptarilor mele: un Best of al celor 40 de ani de cand Osbourne s-a apucat de rock („Shot In The Dark”, „Mr. Crowley”, „Mama, I’m Coming Home”, "Road To Nowhere”, „Suicide Solution”), inclusiv momente din perioada in care Black Sabbath infigea adanc plugul in brazda heavy metal-ului („War Pigs”, „Fairies Wear Boots", „Iron Man”).

Ozzy Osbourne  a facut o multime de tampenii la viata lui: a furat, si-a inselat nevasta, a adormit la solar si s-a prajit serios, a tras vanturi in fata profesorilor fiicei sale. Ma bucur ca nu a facut prostia suprema: sa se lase de cantat. Nu mi-l inchipui pe  Ozzy metamorfozat intr-un bunicut sfatos, cu nepoteii pe genunchi, savurand o ceasca de ceai sau jucand sah cu pensionarii din cartier.

•
  •