IT & C

#facebook #retea #socializare

Zece motive pentru care ar trebui sa renunti la Facebook

Cei de la gizmodo.com au realizat un top 10, destul de convingator, al motivelor pentru care este bine sa renuntam la conturile noastre de pe Facebook, cea mai si popualara retea de socializare din lume. Majoritatea motivelor acuza Facebook-ul de neprofesionalism si lipsa de etica, dar si de folosirea datelor personale ale utilizatorilor in scopuri comerciale. In orice caz, iata care sunt cele 10 motive pentru care ar trebui sa renunti la contul de Facebook.

 

10. Termenii si conditiile Facebook sunt cu "un singur sens"


Sa incepem cu inceputul. Potrivit sectiunii 2.1 din Termeni si conditii , Facebook nu numai ca detine datele tale personale, dar daca se intampla sa nu le actualizezi la timp sau sa nu fie corecte (sectiunea 4.6), atunci contul tau va fi suspendat (sectiunea 14). Ai putea argumenta ca termenii sunt doar pentru a proteja interesele Facebook si ca nu sunt puse in practica, dar in contextul activitatii lor, aceasta aparare este destul de slaba.


9. CEO-ul Facebook este cunoscut pentru comportamentul sau neetic


Etica lui Mark Zuckerberg a fost pusa la indoiala inca de la inceputul existentei Facebook-ului. Potrivit businessInsider.com, acesta folosea datele personale ale utilizatorilor pentru a ghici parolele de email si a citi mesajele private in scopul de a-si discredita rivalii. Aceste afirmatii, chiar daca sunt nedovedite, ridica totusi semne de intrebare referitoare la etica CEO-ului celei mai retele de socializare din lume. Tinand cont de faptul ca Facebook a ales sa “se scape” de 65 de milioane de dolari pentru a solutiona un proces legat de faptul ca Zuckerberg a furat ideea pentru Facebook de la altcineva, putem spune ca afirmatiile nedovedite par a fi destul de convingatoare.


8. Facebook a declarat razboi asupra confidentialitatii


"Oamenii au devenit cu adevarat confortabili nu numai cu schimbul de informatii de mai multe si diferite tipuri, dar mult mai deschisi cu mai multe persoane. Aceasta norma sociala este doar ceva ce a evoluat in timp.”, a declarat Mark Zuckerberg, fondatorul si CEO-ul retelei de socializare Facebook, in apararea modificarilor referitoare la politica de confidentialitate. In esenta, asta inseamna nu numai ca Facebook vrea sa stie totul despre tine, ci si ca datele tale personale vor fi puse la dispozitia tuturor.


7. Facebook foloseste metoda and switch


Ce este bait and switch: Este o tactica de vanzare frauduloasa prin care se face publicitate unui anumit produs ori serviciu, care poate fi obtinut in anumite conditii. Odata intrat in magazin, ori pe site, cumparatorul afla ca respectivul produs, caruia i s-a facut reclama, nu mai este disponibil, dar se ofera o alternativa. De cele mai multe ori (tot timpul, deoarece asta este si ideea tacticii), produsul este mai scump si nu la fel de calitativ ca cel caruia i s-a facut reclama.

Facebook
le spune dezvoltatorilor cum sa aiba acces la datele tale personale cu noul sistem API, dar in acelasi timp sunt relativ linistiti si nu se chinuie sa iti explice tie, ca utilizator, care sunt posibilele consecinte. In mare , Facebook te obliga sa dai toate informatiile pe care nu le-ai da in mod normal, dupa care ei fac aceste informatii publice. Din aceasta afacere, de pierdut nu are decat utilizatorul, iar de castigat, evident, Facebook, care ofera contracost informatiile tale agentiilor de publicitate.


6. Facebook este un “bataus”


Atunci cand Pete Warden a demonstrat cum functioneaza metoda bait and switch, Facebook a reactionat imediat si l-a dat in judecata. Acest lucru s-a intamplat imediat dupa ce reprezentantii Facebook au anuntat lansarea sistemului Open Graph API - o platforma care permite siteurilor si aplicatiilor sa imparta informatii despre utilizatori pentru a le oferi servicii, optiuni si oferte personalizate pe gusturile si interesele lor – chiar daca acesti utilizatori nu au vizitat niciodata inainte siteurile cu pricina.

Asa ca de ce sa dai in judecata un dezvoltator de software independent pentru ca a facut datele disponibile publicului, atunci cand planifici sa faci chiar tu acelasi lucru? Treaba este destul de clara: Facebook nu doreste ca utilizatorii sa afle cata informatie este intradevar disponibila. Una este sa vorbesti cu dezvoltatorii despre cat de bine o sa mearga treaba, alta este sa vezi ce inseamna de fapt acest lucru in forma unor fisiere pe care oricine le poate downloada sau uploada.


5. Chiar si datele personale sunt vizibile


In acest moment, toate datele tale sunt partajate cu aplicatiile pe care le instalezi. Ceea ce inseamna ca acum nu ai incredere doar in Facebook, ci si in dezvoltatori. Unii dintre ei poate chiar mai “etici” decat Facebook. In practica, acest lucru inseamna ca toate datele tale sunt luate in considerare drept informatii publice, cu exceptia cazului in care nu sunt utilizate niciodata.


4. Facebook nu este competent din punct de vedere tehnic pentru a putea fi de incredere


Spre exemplu, introducerea recenta a butonului “Like” usureaza munca spammer-ilor de a obtine acces la feed si a-ti umple contul cu spam-uri. Acesta este doar un exemplu din zecile, poate sutele, de greseli, cum ar fi afisarea “accidentala” a datelor personale ale utilizatorilor sau cross-site scripting-ul (una dintre cele mai comune vulnerabilitati in aplicatiile web) care a durat doua saptamani pana la remediere.


3. Stergerea contului de pe Facebook este de dificila


Una este sa faci datele publice sau sa induci in eroare utilizatorii, dar unde se trage linia cu adevarat abia acum urmeaza. Odata ce te-ai decis ca nu mai vrei contul de pe Facebook, stergerea lui este destul de complicata.  Stergerea datelor tale personale nu este garantata, iar fiecare aplicatie folosita de tine poate fi pastrata, de asemenea. Cel mai grav aspect este ca stergerea contului este o treaba incredibil (intentionat) de confuza.

Cand primesti setarile contului, ai optiunea de a-l dezactiva. Ei bine, aceasta optiune se dovedeste a nu fi acelasi lucru cu stergerea. Dezactivarea inseamna ca poti fi inca etichetat in poze si spamat de catre Facebook. In cele din urma, in momentul in care te autentifici din nou, va fi totul ca si cum nu s-a intamplat nimic. Pentru a sterge efectiv contul, trebuie sa gasesti un “ingropat” in pagina de ajutor (prin “ingropat” spun ca este nevoie de cinci click-uri pentru a ajunge la el). Practic, Facebook incearca sa-si pacaleasca utilizatorii sa lase datele personale si informatiile chiar si dupa asa zisa “stergere” a contului.


2. Facebook nu sustine (intocmai) Open Web-ul


Asa-zisul Open Graph API este numit astfel incat sa mascheze caracterul sau fundamental. Ideea, destul de grava, este ca noi toti sa usuram munca retelei Facebook de a colecta cat mai multe despre utilizatori. Este destul de grav pentru ca majoritatea dintre noi nu avem nicio idee despre faptul ca aceste date sunt facute publice. Este destul de rau ca ei pretind sa detina aceste date si ca menirea Facebook-ului este de a fi o sursa de acces la ele. Dar, apoi, este destul de necinstit sa-i spunem "open" (deschis), cand, de fapt, datele sunt proprietatea Facebook. O implementare cu adevarat deschisa ar putea lucra cu oricare retea sociala am dori, si va arata ceva de genul OpenLike. In mod similar, Facebook te face sa crezi ca sustine si pune in aplicare modul OpenID, promovand in acelasi timp o alternativa proprie, numita Facebook Connect.


1. Aplicatia Facebook in sine este inutila


Intre ferme si razboaie ale mafiei, stiri "de top" (care sunt intotdeauna gresite), setari de confidentialitate, nenumarate reclame enervante si mii si mii de aplicatii fara sens, Facebook este aproape inutil si cu nimic mai bun sau in plus de alte retele de socializare. Da, probabil ca persoanlizarea este un punct forte (dar pana si aici ai batai de cap cu schimbarea culorilor sau aplicarea temelor), dar navigarea lasa de dorit. Sa nu mai vorbim de feed si cat de mult dureaza pana se incarca. 

In timp ce social networkingul este o categorie relativ noua de distractie si se bucura de o crestere remarcabila, Facebook nu este singurul “loc de joaca” de pe piata. Modul in care este condusa aceasta retea si regulile cel putin dubioase au impins multi utilizatori, care au realizat ce inseamna de fapt Facebook, catre alte retele de socializare.  

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele