IT & C

YouTube.com, locul unde ne vede intreaga lume

Exista o modalitate prin care puteti atrage peste 6 milioane de oameni, intr-o zi, pe website-ul dumneavoastra. Puteti genera vizionarea a peste 35 de milioane de videoclipuri intr-o singura zi. Investitii de 11,5 milioane de dolari va pot fi la indemana in doar patru luni. Doi tineri, Chad Hurley, 29 de ani, si Steve Chen, 27 de ani, fosti angajati ai PayPal, au reusit toate aceste lucruri. Si nu au avut nevoie decat de o idee geniala: YouTube.com.
Intr-o lume in care sunt la mare moda productiile cinematografice consumatoare de sume imense de bani si necesitand echipe numeroase de profesionisti, adolescentul cu o camera video fara pretentii poate crea materiale extrem de amuzante. Este o realitate care prinde din ce in ce mai multi adolescenti si ii conecteaza direct la viitorul in care stirea sau evenimentul video sunt create direct de utilizatorii de Internet. YouTube.com este exponentul unei idei de afaceri care va cuceri Internetul, la fel cum s-a intamplat pana acum cu textele scrise in blogul personal sau fotografiile publicate in galerii online. Cu audiente-record, tinerii de la YouTube.com danseaza in desuuri, fac playback pe melodiile favorite sau pur si simplu isi expun cu nonsalanta cele mai trasnite idei. Utilizatorii inzestrati cu talent pot beneficia astfel de un gen de recunoastere pe care Internetul o ofera noilor generatii si care creste odata cu acestea: Celebru pe Internet.

Istoricul
In spatele proiectului YouTube stau Chad Hurley si Steve Chen si cautarea lor continua privind o modalitate de a trimite videoclipuri prietenilor. Au renuntat la trimiterea materialelor prin e-mail, pentru ca nu folosea decat in cazul fisierelor cu dimensiuni reduse. Mai mult, in cazul in care destinatarul nu avea media player-ul potrivit, videoclipul ramanea de nevazut.
Ideea geniala apare odata cu inventarea unui sistem care sa permita incarcarea online a videoclipurilor, astfel incat acestea sa poata fi vazute de toti cei interesati. Singurul software necesar trebuia sa fie banalul browser de Internet. Steve Chen, programator la origine, a folosit tehnologia Flash de la Macromedia (acum achizitie Adobe), pentru a lasa utilizatorii sa ruleze videoclipuri prin intermediul browserelor. Chad Hurley, expert in meniul de navigare al aplicatiilor destinate Internetului, a dezvoltat o interfata care permite utilizatorului sa incarce extrem de usor videoclipul in website, sa-l insoteasca de un text descriptiv si sa-l includa in categorii predefinite (tag-uri).

Raspandire virala
YouTube ne ofera o modalitate extrem de simpla de a sorta videoclipurile pe care dorim sa le vedem. Avem de ales intre a naviga la intamplare, printre ultimele filmulete introduse in site, printre cele mai discutate, cele mai recente sau cele mai vizualizate videoclipuri. Intr-un mod ingenios, creatorii YouTube au permis oricarui webmaster sa includa si sa ruleze din paginile propriului website videoclipuri YouTube, fapt care a dus la explozia fara precedent a popularitatii website-ului. In primul an al existentei sale, YouTube a eclipsat competitori extrem de puternici, ca FireAnt, Google Video, Revver, Grouper si VideoEgg. Multe dintre aceste website-uri sunt sustinute financiar de companii cu greutate in businessul online.

Bun inseamna scump
Pentru un proiect de genul YouTube este foarte importanta infrastructura. Nu se poate oferi un serviciu de prezentare online a unui videoclip (video streaming), daca acesta nu ruleaza pe servere extrem de puternice. Aceste cerinte inseamna, de cele mai multe ori, bani. In vara anului 2005, YouTube a fost aproape sa devina victima propriului succes. Prea multi utilizatori foloseau serviciul si incarcau un numar din ce in ce mai mare de videoclipuri online.
Ajutorul a venit in noiembrie 2005 de la Sequoia Capital, care a finantat proiectul cu 3,5 milioane de dolari. La inceputul lunii aprilie 2006, fondul american de investitii a recidivat, oferind YouTube alte 8 milioane de dolari. Aceasta a doua finantare obtinuta de la Sequoia Capital este un semn clar ca proiectul are perspective interesante. Pentru cei care nu stiu, Sequoia a facut investitii similare in proiecte precum Google, Yahoo!, Cisco Systems sau Oracle, aproape de momentele de inceput ale acestora.
Succesul YouTube tinde sa creasca exponential. Potrivit declaratiei lui Hurley citata de Associated Press, in aprilie 2006, numarul videoclipurilor postate zilnic depaseste 35.000. In aceeasi luna, statistica vorbeste despre un nivel de vizionare de peste 35 de milioane de videoclipuri zilnic, majoritatea avand o durata cuprinsa intre 30 de secunde si 2 minute. Problemele incep totusi sa devina si ele din ce in ce mai presante.

Asemanat cu Napster
Compania a intampinat unele probleme datorate faptului ca o mare parte a continutului incarcat in website se afla sub protectia dreptului de autor. Unii s-au grabit chiar sa asemene website-ul cu Napster, din perspectiva fisierelor video care sunt publicate fara permisiunea autorilor. Pentru a impiedica incalcarea dreptului de autor, YouTube a decis recent sa limiteze la 10 minute durata de play a fisierelor incarcate, pentru a impiedica astfel incarcarea in website a unor filme sau emisiuni tv. Mai mult, YouTube a implementat propria politica de rezolvare a plangerilor, bazata pe analiza fiecarui caz raportat si a scapat, pana acum cel putin, de actiunile in instanta ale studiourilor hollywoodiene, pentru care este un cetatean corporatist cu bune intentii.

Cum castiga bani?
Compania s-a gandit deja la un mod de a scoate bani din videoclipurile incarcate in website. Se spune ca, pe viitor, YouTube ar putea integra in videoclipuri mesaje publicitare, afla-te in legatura cu subiectul materialului vizionat de utilizator. In acelasi timp, s-au deschis colaborari cu mari companii, precum E! sau MTV, pentru a promova noi videoclipuri in sectiunea Featured Videos. In aceeasi sectiune se incarca deja videoclipuri de prezentare (trailer) ale unor noi aparitii cinematografice ( Clerks II sau Scary Movie 4 sunt prezentate acum pe YouTube).
Pe viitor insa, companiile ar putea licentia materiale de promovare destinate direct publicului YouTube.com. O prima incercare este popularizarea compilatiei Queen Stone Cold Classics, produsa de Hollywood Records, prin intermediul videoclipului integral al Bohemian Rhapsody, prezentat integral pe YouTube.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele