IT & C

Semnătura electronică, între moft şi necesitate

Va deveni, în viitorul apropiat, o modalitate foarte frecvantă în personalizarea unui document oficial, a unei scrisori sau invitaţii. Timpul redus şi securitatea crescută sunt principalele atuuri ale acestei noi metode de a semna un act. Semnătura digitală reprezintă un set de informaţii în format electronic, ataşat unor documente, tot în format electronic, şi reprezintă o metodă de identificare a semnatarului, fiind înmagazinată pe suport magnetic securizat. O semnătură electronică este legată în mod unic de semnatar şi asigură identificarea lui, fiind creată prin mijloace controlate exclusiv de acesta şi este legată de documentul în formă electronică la care se raportează. Prin această modalitate creşte şi securitatea, pentru că orice modificare a documentului, ulterioară semnării, duce automat la invalidarea semnăturii. Cine poate să folosească semnătura electronică Cristian Banu , Business Development Manager la Integrated software Services, spune că persoanele de decizie din cadrul unei companii pot să utilizeze acest tip de semnătură pentru contracte sau diverse acte oficiale. "De asemenea, ea poate fi folosită de oricine are nevoie să transmită mesaje şi documente într-un mod sigur, certificand astfel integritatea acestora", precizează Cristian Banu. Nicolae Ghibu, director general al companiei de certificare certSIGN, explică modalitatea prin care poate fi utilizată semnătura electronică. "Cei interesaţi de această procedură trebuie să achiziţioneze un certificat digital pe un dispozitiv de tip smart-card, o aplicaţie dedicată şi apoi poate să folosească mecanismul de semnătură electronică". Ghibu adaugă că semnătura electronică poate fi folosită pentru a proteja informaţiile schimbate între diverse instituţii, precum şi în schimbul de documente din cadrul unei organizaţii. "Cu cat sunt mai multe servicii ce permit transmiterea de informaţii semnate electronic, cu atat mai utilă devine semnătura electronică, deoarece, folosind un singur certificat digital calificat, posesorul lui poate să comunice sigur, fără a se mai deplasa din faţa calculatorului", a mai spus Nicolae Ghibu. Spre deosebire de semnătura clasică, cea electronică este generată pe baza cheii private a semnatarului şi a amprentei documentului. Semnătura este stocată pe un dispozitiv securizat Astfel, o semnătură nu se poate copia, iar un document semnat electronic nu mai poate fi modificat fără a invalida automat semnătura. Mai mult, cheia privată, esenţială în procesul de generare a semnăturii electronice, se află stocată pe un dispozitiv securizat, iar accesul se face în baza unui cod pin. O semnătură digitală pentru documentele electronice este echivalentă cu o semnătură olografă pentru documentele tipărite. Semnătura reprezintă un eşantion de date care demonstrează că o anumită persoană a scris sau a fost de acord cu acel document căruia i s-a ataşat semnătura. De fapt, o semnătură digitală furnizează un grad mult mai mare de securizare decat semnătura olografă. Perioadă de valabilitate limitată Destinatarul mesajului semnat digital poate verifica atat faptul că mesajul original aparţine persoanei a cărei semnătură a fost ataşată, cat şi faptul că mesajul n-a fost alterat, intenţionat sau accidental, de cand a fost semnat. Mai mult, semnătura digitală nu poate fi negată. Semnatarul documentului nu se poate disculpa mai tarziu invocand faptul că a fost falsificată. Semnăturile digitale permit autentificarea mesajelor digitale, asigurand destinatarul de identitatea expeditorului şi de integritatea mesajului. "Cel mai important avantaj al semnăturii electronice este eliminarea lucrului cu hartii. Prin integrarea cu un sistem de management al documentelor, o companie poate renunţa definitiv la hartii", menţionează Cristian Banu. Alt avantaj îl reprezintă mobilitatea, pentru că documentele pot fi semnate şi transmise electronic de oriunde în lume. O cheie expiră după o anumită perioadă de timp, cum ar fi un an, iar documentele semnate cu o cheie expirată nu mai pot fi acceptate. Totuşi, în multe cazuri, este necesar ca documentele semnate să poată fi considerate valide din punct de vedere legal pe o perioadă mai lungă de doi ani, cum ar fi concesiunile şi contractele. Prin înregistrarea unui contract cu o semnatură digitală time-stamping în momentul semnării, semnătura poate fi validată chiar şi după expirarea cheilor. Dacă toate părţile implicate în contract păstrează o copie a acestei semnături, oricare dintre ele poate demonstra că acel contract a fost semnat cu chei valide. De fapt, această semnătură poate confirma valabilitatea contractului chiar în cazul în care cheia unui semnatar a fost compromisă după ce acesta a semnat contractul. Orice document semnat digital confirmă faptul că valabilitatea semnăturii poate fi verificată şi după expirarea cheilor. Cum se utilizează un certificat digital Cand primiţi mesaje semnate digital, puteţi verifica certificatul digital al semnatarului pentru a afla dacă acesta nu e falsificat. În momentul în care trimiteţi mesaje, le puteţi semna şi apoi să alăturaţi certificatul digital pentru a asigura destinatarul că acel mesaj a fost trimis chiar de dumneavoastră. Pot fi alăturate mai multe certificate digitale, care formează un lanţ de certificare, în care un certificat digital asigură autenticitatea certificatului anterior. De asemenea, puteţi folosi certificatul digital pentru a accesa un site web securizat în calitate de membru al acestuia. În mod obişnuit, din momentul în care obţineţi un certificat digital puteţi să vă configuraţi opţiunile de securitate ale site-ului web sau aplicaţia de e-mail pentru a utiliza această facilitate în mod automat. Toate acestea duc la economii de timp şi bani pentru toate părţile implicate. Ca o concluzie, semnătura elctronică are capacitatea de a dezvolta comerţul electronic, poate facilita interacţiunea administraţie-cetăţean şi, poate cea mai importantă, asigură securitatea datelor şi tranzacţiilor. Ce este semnătura electronică? Reprezintă un cod personal, unic, alcătuit din informaţii în format electronic, generate şi stocate pe un dispozitiv securizat, care se ataşează calculatorului. Semnătura electronică beneficiază de recunoaştere legală, avand aceeaşi valoare cu semnătura olografă îndeplinind cumulativ următoarele condiţii: - este legată în mod unic de semnatar; - asigură identificarea celui care semnează; - este creată prin mijloace controlate exclusiv de semnatar; - este legată de documentul în formă electronică la care se raportează, astfel încat orice modificare a documentului, ulterioară semnării, să ducă automat la invalidarea semnăturii. Orice persoană poate folosi semnătura electronică extinsă dacă a obţinut în prealabil un certificat, care atestă în mod legal legătura dintre semnătura electronică şi posesorul acesteia ca persoană. Putem utiliza semnătura electronică în orice domeniu de activitate. Se reduc cheltuielile şi se caştigă timp prin facilitarea transmisiei electronice a informaţiilor, indiferent de natura acestora. Semnătura electronică se aplică unui document în format electronic, redactat sau obţinut prin intermediul programelor informatice, ca de exemplu: - documente MS Word; - spread-sheet Excel (rapoarte financiare, state de plată a salariilor, note de comandă); - documente în format pdf (superior ca aspect şi securitate a integrităţii informaţiilor); - programe expert de gestiune a documentelor (content şi document management ); - documente rezultate din prelucrarea datelor contabile şi fiscale (declaraţii de impunere, documente de plată către bugetul de stat).

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele