IT & C

Notarul electronic s-a impiedicat in hartii

Negocierea si incheierea contractelor in forma electronica au devenit activitati obisnuite in Romania. Accelerarea ritmului afacerilor si multiplicarea tranzactiilor internationale fac uneori imposibila prezenta fizica. semnatura electronica a rezolvat o parte din aceste probleme. Lipseste insa notarul electronic care sa legalizeze diverse documente
Legea nr. 589/2004 privind regimul juridic al activitatii electronice notariale a intrat in vigoare inca din decembrie anul trecut. Notariatul electronic ar fi trebuit sa fie disponibil de la sfarsitul lunii martie, dar normele metodologice pentru aplicarea acestei legi au fost publicate pentru consultare publica abia saptamana trecuta.

Conform proiectului, aceste norme stabilesc conditiile de autorizare a notarilor publici pentru efectuarea actelor notariale in forma electronica, precum si normele de performanta si securitate cu privire la sistemele informatice utilizate de notarii publici, transmiterea documentelor electronice si pastrarea acestora in arhive.

Actele notariale in forma electronica au acelasi regim juridic ca si documentele intocmite in fata notarului. Valabilitatea in strainatate a actului notarial in forma electronica este stabilita prin conventii internationale la care Romania este parte.

Documentele in forma electronica provenind de la autoritatile sau notariatele altui stat sunt luate in considerare de notarii publici in instrumentarea unui act notarial in forma electronica numai daca semnaturile electronice straine sunt bazate pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.


Conditii dure de autorizare a notarilor electronici
Aplicarea legii privind activitatile electronice notariale intarzie si pentru ca investitiile in crearea infrastructurii necesare acestor activitati sunt mari. Potrivit estimarilor Uniunii Nationale a Notarilor, primii notari abilitati sa autentifice si sa legalizeze acte sub forma electronica ar putea aparea pe la sfarsitul anului in curs.

Insa numai o parte din cei 1.600 de notari vor putea oferi aceste servicii, deoarece legea stabileste conditii destul de dure pentru acordarea autorizatiei.

Notarul trebuie sa dispuna de mijloace financiare si resurse materiale, tehnice si umane corespunzatoare pentru garantarea securitatii, fiabilitatii si continuitatii serviciilor notariale in forma electronica si sa utilizeze un sistem informatic omologat, in conformitate cu normele emise de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu.

Acesta trebuie sa dispuna si de mijloacele corespunzatoare pentru verificarea identitatii solicitantului si valabilitatea semnaturii electronice extinse a acestuia.

Legalizarea actelor
Conform dispozitiilor legale, cererile pentru intocmirea unui act notarial electronic pot fi inaintate notarului public, in forma electronica, semnate cu semnatura electronica extinsa a solicitantului.

In cazul in care cererea este facuta prin reprezentant, se va anexa si procura, aceasta putand fi si ea in forma electronica. In termen de 24 de ore de la primirea cererii, notarul public trebuie sa stabileasca identitatea partilor, prin verificarea semnaturii electronice extinse, si sa faca verificarile necesare cu privire la legalitatea actului notarial solicitat.

Dupa aceste prime verificari, va trimite un mesaj de raspuns in care va indica, dupa caz, taxele de timbru si onorariul aferente actului sau motivele de refuz al efectuarii actului notarial solicitat in forma electronica.
Dupa primirea confirmarii de achitare a taxelor de timbru si a onorariului, notarul public este obligat ca, in termen de 24 de ore, sa indeplineasca actul notarial solicitat.

Traducerile in forma electronica pot fi legalizate de notarul public daca poarta semnatura electronica extinsa a unui traducator autorizat , conform legii.

Conformitatea sistemelor informatice utilizate de notarii publici cu normele de securizare a informatiei prelucrate sau arhivate se verifica de catre agentii de omologare, persoane juridice de drept public sau de drept privat, agreate de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu, in conditiile stabilite prin reglementari emise de aceasta.

O industrie promitatoare
Actualmente, in Romania exista circa 35.000 de utilizatori de semnatura electronica. Acestia sunt, in general, oameni de afaceri, dar si angajati ai marilor companii, in special banci. Semnatura digitala pentru un an costa 40 de euro, suma accesibila pentru oamenii de afaceri.

In lume, notariatul electronic este o activitate in plina expansiune, care, la randul ei, a antrenat o intreaga industrie de hardware si software necesara acestei activitati. Companiile de securizare sau furnizare de semnatura electronica sunt si ele in directa legatura cu notariatul electronic.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele