IT & C

Farfuriile zburatoare, avioanele ecologice ale viitorului

Aripile si cozile aeronavelor nu mai sunt absolut necesare pentru a asigura un zbor confortabil pasagerilor, caci calatoriile prin aer s-ar putea desfasura la fel de bine si cu… farfurii zburatoare. Asupra acestei solutii s-au aplecat cercetarile unei echipe de la Universitatea de Tehnologie Delft din Olanda, care considera ca asemenea aeronave circulare ar putea zbura la fel de repede ca avioanele cu reactie , dar vor produce cu 50 la suta mai putin dioxid de carbon. Denumita Greenliner („avionul de pasageri ecologic”), farfuria zburatoare aflata in proiect ar indeplini toate criteriile stricte impuse de Comisia Aerospatiala Europeana in privinta reducerii poluarii (inclusiv a celei sonore) si a consumului de combustibil. O asemenea aeronava trebuie sa ofere, simultan, atat viteza si confortul oferite de actualele avioane cu reactie, dar si eficienta in privinta consumului de combustibil, specifica avioanelor cu elice. In prezent, sunt proiectate motoare cu elice capabile sa atinga 0,8 la suta din viteza sunetului, ceea ce inseamna 850 km pe ora, asadar viteza curenta de croaziera oferita de majoritatea operatorilor aerieni. Marea problema e aceea ca, desi reduce consumul de combustibil, un asemenea motor are o elice care trebuie sa se miste atat de repede incat produce un zgomot infernal si degaja puternice unde de soc ce ar face foarte dificila, daca nu chiar imposibila, folosirea lui pe un aeroport civil. Pe de alta parte, daca aceste motoare cu elice ar putea fi integrate in corpul unei farfurii zburatoare, construite din materiale usoare (fibre de carbon, utilizate si de ultimul Boeing , Dreamliner 787), poluarea fonica ar putea fi redusa simtitor. Potrivit cercetatorilor olandezi, o farfurie zburatoare ar reusi sa reduca chiar cu 10-15 la suta zgomotul fata de un avion cu reactie de ultima generatie din zilele noastre. Dar e posibil ca nici aceasta reducere sa nu fie suficienta pentru a face macar suportabile aeroporturile viitorului pentru cei care vor locui in apropierea lor, caci industria transportului aerian are unul dintre cele mai bune ritmuri de crestere dintre toate ramurile economiei mondiale – circa cinci la suta pe an. Acesta face ca, numai in 2006, companiile aeriene sa fie declarate vinovate de cel putin doi la suta din totalul gazelor cu efect de sera dispersate in atmosfera. Cu actualele aeronave, poluarea va spori, deoarece niciun obstacol in afara unei crize majore a petrolului (care ar creste pretul calatoriilor prin aer) nu pare sa stea in calea industriei de profil. Prin urmare, specialistii de la Universitatea Delft considera ca a venit momentul ca designul avioanelor sa fie inlocuit radical, fie cu cel al unei farfurii zburatoare (cel care se arata cel mai promitator pana acum), fie cu altul. Aceasta s-ar impune pentru ca inovatiile tehnologice au atins deja „punctul maxim” in privinta formei consacrate de Boeing 707 (stramosul avioanelor-vedeta de azi, Boeing 787 si Airbus 380), in anii `50. Afla care sunt cele mai importante stiri ale zilei intr-una dintre cele mai bune selectii de informatii. Aboneaza-te la Newsletter-ul de stiri generale al Acasa.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele