IT & C

Cum se vindeca orbirea la publicitatea online

Psihologii au descoperit boli noi ale omului modern. Conceptul de banner-blindness a ajuns sa fie cosmarul webmaster-ului. E vorba despre tendinta de a ignora anumite spatii publicitare din paginile unui website, chiar si in situatia in care mesajul in cauza contine informatie interesanta pentru utilizator.
Publicitatea online s-a transformat in sursa cea mai importanta de profit pentru multe website-uri. Utilizatorul a devenit constient de faptul ca, in schimbul gratuitatilor pe care le primeste, trebuie sa accepte sa vada in paginile web reclame diverse. Totusi, acest principiu pare deja revolut. Utilizatorii au inceput sa dea semne de nerabdare. Vor lucruri gratuite si nu sunt dispusi sa plateasca ceva in schimb. Website-urile care le-au agresat simturile, incarcandu-si paginile cu prea multa reclama, se vad parasite de comunitatile de utilizatori care roiau in jurul lor pana mai ieri.
Ce ramane de facut in aceste conditii? Cum se pot impaca tendintele utilizatorului cu solicitarile advertiserilor? Ramane clar stabilit ca din publicitatea online se pot castiga bani frumosi. In acelasi timp insa, trebuie constientizat faptul ca administrarea unui website care afiseaza publicitate online este o adevarata arta, pe care, din pacate, foarte putini webmasteri au ajuns sa o deprinda.

Campaniile CPM
CPM = Cost per Mia de afisari (suma de bani pe care o plateste un advertiser pentru fiecare o mie de afisari ale reclamei sale). CPC = Cost per Click (suma de bani pe care o plateste advertiserul pentru fiecare click al unui utilizator pe reclama sa).
In cazul campaniilor CPM, advertiserul cumpara un anumit numar de afisari ale propriilor bannere sau mesaje text intr-un website. Statistici recente au aratat faptul ca afisarea mesajelor text in regim CPM este mult mai eficienta decat afisarea bannerelor in format CPM. In fapt, timpul mediu in care este vizualizat un mesaj publicitar de tip text este de 7 secunde, in vreme ce timpul mediu de vizualizare a unui banner grafic este de 1,6 secunde.
De regula, pretul platit de advertiser pentru derularea unei campanii CPM variaza foarte mult in functie de target-ul website-ului pe care se deruleaza campania, de caracterul de nisa al website-ului in cauza etc. Pretul poate sa porneasca de la 50 de centi si sa ajunga pana la zeci de euro pentru mia de afisari. In privinta ratei de click a utilizatorilor care vizualizeaza aceste campanii, opiniile sunt impartite. O rata buna de click este de minimum 1%. Acest lucru inseamna ca un utilizator face click pe acel spatiu publicitar cel putin o data la fiecare o suta de afisari.
Chiar daca rata de click a utilizatorilor este redusa in cazul unei campanii CPM, nu toti advertiserii desfasoara campanii pentru a atrage utilizatori. Chiar si un anunt pe care utilizatorul il vizualizeaza, dar pe care nu face click poate sa joace un rol important in promovarea imaginii unei companii. Specialistii definesc acest tip de campanii publicitare ca fiind menite sa aduca brand recognition , adica popularizarea unei anumite marci in randul utilizatorilor de Internet.
In Romania, Netbridge Investments, prin www.boom.ro si Arbomedia, prin www.arbomedia.ro, pot fi puncte de plecare in obtinerea unor relatii de colaborare cu advertiseri care desfasoara campanii CPM.

Campaniile CPC
Reprezinta una dintre modalitatile cele mai raspandite de publicitate online. Reclama este afisata in acelasi mod ca in cazul campaniilor CPM, dar diferenta consta in faptul ca advertiserul plateste pentru fiecare click inregistrat. De regula, advertiserul este multumit cu acest tip de campanii publicitare, pentru ca are o evidenta exacta a numarului de utilizatori pe care ii va atrage pe website-ul la care face publicitate. Bugetul este alocat in functie de pretul stabilit pentru fiecare click, advertiserul avand in acest fel controlul asupra intregului buget alocat campaniei online. In Romania, www.neogen.ro poate fi un bun punct de plecare pentru mai multe informatii legate de publicitatea CPC.

Tipuri de mesaje publicitare
Bannerele (reclame grafice) sunt cele mai raspandite formate publicitare online existente la acest moment. Dimensiunile lor variaza in functie de modul in care a fost conceput designul website-ului in care sunt afisate. Majoritatea marilor advertiseri impun formate standard de bannere, conform specificatiilor IAB (Interactive Advertising Bureau). Astfel, exista bannere dreptunghiulare si pop-up-uri (300x250 pixeli, 250x250 pixeli, 240x400 pixeli, 336x280 pixeli, 180x150 pixeli), bannere si butoane (468x60 pixeli, 120x90 pixeli, 120x60 pixeli, 728x90 pixeli), precum si bannere verticale Skyscrapers (160x600 pixeli, 120x600 pixeli, 300x600 pixeli).
Sfatul nostru este sa tineti cont de aceste formate publicitare atunci cand concepeti designul website-ului. Dimensiunile prea mari ale unei pagini web, la care se adauga dimensiunile mari ale reclamelor afisate in acea pagina sunt ingredientele perfecte ale unui esec sigur in a convinge utilizatorii sa se intoarca la website-ul dumneavoastra. Retineti ca, in Romania, cele mai intalnite formate de bannere sunt cele leaderboard 728x90 pixeli, bannerele skyscraper de 160x600 pixeli, bannerele full-banner 468x60 pixeli si bannerele 300x250 pixeli.
Mesajele text sunt un alt format publicitar destul de raspandit. In lume, Google este inca regele neincoronat al publicitatii prin intermediul mesajelor text. Serviciile sale, AdSense si AdWords, au adus incasari de miliarde de dolari pentru Google si au ajutat multe website-uri sa castige de pe urma traficului inregistrat.

Webmasterii mai fac si greseli
Si cele mai multe dintre ele au de-a face cu lacomia. Daca aveti un website bun, cu utilizatori care se intorc in fiecare zi, continut interesant, ganditi-va de doua ori inainte de a incheia contracte de publicitate. Nu va culcati pe urechea castigului usor, pentru ca fantana abundentei poate seca in orice moment.
Altfel spus, nu faceti precum webmasterii care:
1. Incarca prea mult primul ecran al computerului (ce vede utilizatorul cu rezolutia ecranului de 800x600 de pixeli) cu publicitate, reusind, in cele mai multe cazuri, sa enerveze prin timpul marit de incarcare a paginii si afisarea unui continut util insuficient.
2. Devin dependenti de fondurile pe care le pun la dispozitie advertiserii. Aceasta eroare se intalneste, din pacate, foarte des in Romania. Multi renunta la a construi un mecanism propriu de obtinere a profiturilor, axandu-si in totalitate proiectele pe bugetul obtinut din publicitate. In acest fel, renegocierea contractelor de publicitate este echivalenta cu punerea sub semnul intrebarii a insasi existentei website-ului si afacerii online care se bazeaza pe el.
3. Accepta includerea in pagina a unor bannere enervante pentru utilizator. Cazul cel mai intalnit este cel al bannerelor overlay sau al bannerelor expansive (care se intind pe toata pagina ori de cate ori utilizatorul le atinge cu mouse-ul). Mai nou, datorita cresterii conexiunii medii la Internet a utilizatorului roman, au inceput sa fie folosite bannere cu insertii video, a caror incarcare solicita de multe ori nervii utilizatorilor, din cauza timpului marit de asteptare.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele