IT & C

Cate un celular pentru fiecare buzunar

Razboiul cel mare in industria telefoniei mobile se da pe cele cateva milioane de romani care nu folosesc inca un celular. Situatia sta cam asa: Orange a ajuns la
7 milioane de clienti, iar Connex Vodafone vrea, anul acesta, sa redevina liderul pietei in privinta veniturilor si a profitabilitatii.
Pe de alta parte, Cosmote intentioneaza sa intre pe profit, un nou operator de telefonie mobila urmeaza sa cumpere cea de-a patra licenta 3G scoasa la vanzare de MCTI, iar autoritatile spera sa vada, pana la finalul anului, un operator mobil virtual (care de fapt revinde minute in reteaua unui operator deja existent). Telefonia 3G incepe sa devina un succes, Connex Vodafone raportand peste 100.000 de clienti in mai putin de un an, in timp ce Orange se pregateste sa lanseze propriul serviciu cat de curand. Oficialii Cosmote au declarat ca nici nu se pune problema sa nu lanseze telefonie de generatia a treia pana la finalul anului.

Cresteri peste asteptari
Numarul total de clienti ai Connex Vodafone la finalul lui 2005 a fost de 6,13 milioane, cu alte cuvinte, o crestere de 25%, a declarat, pentru SFin, Liliana Solomon, director executiv (CEO) al operatorului de telefonie mobila care face parte din cea mai mare companie de profil din lume. Rata de penetrare a telefoniei mobile va continua sa creasca intr-un ritm apropiat de cel de anul trecut, a estimat ea. Anul acesta, apartenenta la grupul Vodafone va atrage si mai multi clienti spre Connex. Performantele din trimestrul incheiat la 31 decembrie 2005 demonstreaza ca romanii au raspuns pozitiv la forta mesajelor combinate ale Connex si Vodafone, a spus Liliana Solomon. Operatorul a reusit sa creasca numarul de abonati, iar indicele venitului mediu pe utilizator a crescut in premiera. Mai mult, Connex a inregistrat, pe trimestrul patru al 2005, cea mai mare rata de crestere a veniturilor din randul filialelor Vodafone la nivel mondial, de 39%.
Operatorul de telefonie mobila Orange Romania a anuntat deja depasirea pragului de 7 milioane de utilizatori. Mai bine de doua milioane de noi utilizatori au apelat in 2005 la serviciile companiei, dublu fata de cifrele estimate anterior de oficialii operatorului detinut de France Telecom . Romanii apreciaza tot mai mult serviciile de telefonie mobila. Noi credem ca in 2006 aceasta tendinta va continua, iar rata penetrarii serviciilor va ajunge, la finalul anului, spre 75%, spun responsabilii Orange. Compania urmeaza sa anunte saptamana aceasta rezultatele financiare pentru 2005. Atingerea pragului de 7 milioane de clienti reprezinta o realizare pentru Orange. Aceste cifre evidentiaza inca o data succesul telefoniei mobile in Romania, a declarat Richard Moat, director executiv al operatorului de telefonie mobila.
La fel de optimisti sunt si oficialii Zapp, al treilea operator de pe piata locala si singurul care foloseste tehnologia ameriana CDMA, rivalul GSM, in varianta 450 MHz. Compania a incheiat anul cu 370.000 de clienti, in crestere cu aproximativ 25%, incasarile au fost estimate la 125-130 de milioane de dolari, iar profitul operational a ajuns la 15 milioane de dolari (cam de 15 ori mai mare decat in 2004). Rata de crestere a numarului de clienti va fi superioara celei inregistrate anul trecut, a declarat Piermario di Pietro, noul director de operatiuni (COO) al Telemobil, care opereaza serviciul Zapp. Cresterea pe 2006 a fost estimata la cel putin 26%.
Oficialii Cosmote, abia relansat in decembrie 2005, nu doresc deocamdata sa discute despre rezultatele concrete obtinute prin campania de promovare masiva, ale carei costuri sunt estimate la circa 15 milioane de euro. Oficial, in momentul relansarii compania mai avea cam 50.000 de clienti. Prima investitie facuta a fost de aproximativ doua milioane de euro pentru imbunatatirea retelei, in cadrul unui contract semnat cu Diekat, spun surse din piata neconfirmate oficial. Pachetele promotionale, cu minute cadou si telefoane gratis, au fost acum continuate cu o oferta de tipul un cent pe minut si telefoane la pretul de un dolar bucata.

Doua sau trei cartele de fiecare
Numarul mare de utilizatori de telefonie mobila vine si din faptul ca unii clienti au cate doua sau trei cartele SIM, incercand astfel sa optimizeze costul apelurilor sau profitand pur si simplu de diverse oferte ale operatorilor. Apreciez la circa 10-20% din utilizatori numarul celor care au doua sau mai multe cartele de telefonie, a declarat, pentru SFin, analistul telecom Nicolae Oaca. In general, cu cat nevoile de comunicare sunt mai mari, oamenii utilizeaza mai multe abonamente sau cartele pre- paid , tendinta fiind accentuata in mediul de business, a precizat Liliana Solomon.
Situatia se va mentine, astfel ca o penetrare de 100% nu va insemna ca toti romanii au cate un telefon mobil, ci ca numarul abonamentelor si al cartelelor prepaid il egaleaza pe cel al locuitorilor tarii. Este relevant in acest sens exemplul Luxemburgului, care a atins o penetrare de 160%, in timp ce Italia ajunge la 119%, Portugalia - la 114%, iar Suedia - la 112%.
Numarul de utilizatori de telefonie mobila din Romania tinde acum spre 14 milioane, cu alte cuvinte o penetrare de 63,6%, in crestere fata de 62% la sfarsitul lui 2005. La final de an, analistii anticipeaza o penetrare spre 70-75%, spre 16,5 milioane de utilizatori, ceea ce inseamna ca liderii pietei vor adauga iarasi in portofoliu cam un milion de clienti de fiecare.

Vine concurenta 3G
Orange Romania a promis ca va lansa serviciul de telefonie mobila de generatia a treia in prima parte a lui 2006. Tehnologia care permite accesarea rapida a Internetului, apeluri video si televiziune pe telefonul mobil vine sa completeze de fapt oferta companiei, axata pana acum pe EDGE, versiunea imbunatatita a GPRS, care permitea viteze de conectare de pana la 200 kbps.
Succesul 3G in Romania poate fi anticipat de rezultatele anuntate de Connex. Succesul serviciului 3G este clar: numarul de utilizatori inregistrati in primul an este similar celui inregistrat de Connex in primul an de activitate GSM, peste 100.000 de clienti, a afirmat Marial Velicu, vicepresedinte Connex Vodafone, care se ocupa de autoritatile de reglementare, strategie si relatii publice.
In acest an ne asteptam la accelerarea cresterii utilizatorilor de 3G, odata cu extinderea portofoliului de telefoane si servicii
de generatia a treia, a declarat Liliana Solomon. Cresterea va fi stimulata de lansarea unor servicii similare de catre alti operatori, a precizat ea.
Statul va scoate din nou la licitatie doua licente 3G, care au ramas dupa prima etapa in care Connex si Orange au obtinut fiecare cate o licenta, pentru care vor plati esalonat circa 35 de milioane de dolari. O a treia licenta de telefonie mobila de a treia generatie este dorita de Cosmote, conform declaratiilor oficiale ale conducerii companiei grecesti. Iar pentru cea de-a patra ar putea exista cel putin un ofertant extern, spun surse din industrie.

Vanzari masive de telefoane mobile
Anul trecut se estimeaza ca s-au vandut in Romania aproximativ 4 milioane de telefoane mobile (in industria oficiala, pietele neagra si gri sunt extrem de greu de urmarit). Sunt doi factori importanti pentru care vanzarile continua sa creasca spectaculos: ofertele operatorilor si aparitia de noi terminale, a declarat, pentru Saptamana Financiara, Aris Karoussos, director general al lantului de magazine retail ale Germanos, cel mai mare distribuitor de telefoane mobile de pe piata locala. Compania, detinuta de grupul elen Germanos, este unul dintre principalii parteneri Cosmote si are incredere ca operatorul va reusi sa atraga numerosi clienti pana la finalul anului 2006. Piata este extrem de competitiva si acest lucru nu poate sa fie decat pozitiv, a apreciat el.
Cu toate acestea, oficialii considera ca nu exista suficienta concurenta. Piata e dominata de doi operatori, situatie nu tocmai ideala, a apreciat Dan Georgescu , presedintele ANRC (Autoritatea Nationala pentru Reglementare in Comunicatii). El a apreciat ca trebuie introdus roaming-ul natio-nal, care sa permita utilizatorilor care sunt in afara acoperirii serviciului lor sa foloseasca alta retea de comunicatii disponibila. De asemenea, oficialul considera ca este nevoie de un operator virtual, care sa ia minute de la un operator partener si sa le revanda catre utilizatorul final.
Un operator virtual (MVNO) inchiriaza reteaua de la operatorii clasici si revinde minute sub brandul propriu. Prin utilizarea unor metode diferite de abordare a clientilor si prin faptul ca nu au de acoperit investitii in echipamente, ei pot oferi costuri competitive la minute, spun oficialii ANRC.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele