IT & C

Brandul Connex isi ia adio de la noi

De miine, Connex nu mai exista. Clientii sai devin abonati la Vodafone, operatorul international care a cumparat MobiFon.

Ziua de 27 aprilie marcheaza moartea unuia dintre cele mai cunoscute branduri romanesti, Connex. Clientii operatorului de telefonie mobila intra oficial sub aripa Vodafone, cea mai mare companie de comunicatii mobile din lume. Schimbarea verdelui Connex pe rosul Vodafone nu va fi singura : aceasta va fi insotita de o serie de noi servicii oferite de operatorul international clientilor sai din Romania.

Unde incepe povestea

In noiembrie 1996, consortiul canadian Telesystems International Wireless (TIW) cistiga una dintre cele doua licente de telefonie mobila disponibile pe piata. Atunci a aparut compania MobiFon, care mai avea, pe linga TIW, in actionariat AirTouch Canada, Logic Telecom, Fondul Roman de Investitii, Ana Electronics, grupul industrial ISAF si Posta Romana.

In 15 aprilie 1997, in Romania era lansata prima retea de telefonie mobila digitala, sub numele de Connex GSM. La doar 135 de zile de la primirea licentei.

Opt ani in citeva rinduri

In 1998, Connex lanseaza serviciul de mesaje scurte (SMS). In acelasi an urmeaza lansarea serviciilor de date si fax. In 1999, Connex ofera servicii complete de Internet prin Xnet. In 2000, operatorul lanseaza serviciul de chat, precum si tehnologia WAP (Wireless Application Protocol). Dupa un an, urmeaza primul portal mobil din Romania, myX, si serviciile de divertisment mobil (dating, tonuri de apel, logo-uri si jocuri).

Tot in 2001 introduce GPRS (General Packet Radio Service). 2002 aduce Mobile Banking si incarcarea electronica a cartelelor, iar 2003 serviciul Connex NetZone (acces wireless la Internet cu viteza broadband) si GPRS Roaming. Acelasi an inseamna lansarea serviciului mail2sms, care permite trimiterea de mesaje text din Microsoft Outlook pe mobil si a serviciului myBanking, care permite plata facturii de pe telefonul mobil.

La 6 octombrie 2003 Connex atinge cifra-record de trei milioane de clienti. In 2005 sint lansate oficial, in premiera, serviciile 3G. Mai 2005 marcheaza cea mai mare tranzactie din Romania ultimilor 15 ani (estimata la 2,5 miliarde de dolari), la acea data, prin cumpararea MobiFon de catre Vodafone, iar o luna mai tirziu se lanseaza primul portal 3G din Romania, Play.

In prezent, Connex are 6,1 milioane de clienti in Romania si produce, conform companiei, 1% din PIB-ul Romaniei. Vodafone are divizii in 27 de tari si retele partenere in alte 14 tari, oferind servicii catre mai mult de 154,8 milioane de clienti din intreaga lume.

Conducerea Connex

In perioada 1997-2000, la conducerea companiei s-a aflat Alexander Tolstoy, urmas al marelui scriitor Lev Tolstoi. Din 2000, conducerea a fost preluata de un alt canadian, Ted Lattimore, care a fost urmat de o romanca, Liliana Solomon, de la 1 noiembrie 2005, data de la care se schimba si numele operatorului in Connex Vodafone. Anterior, aceasta a detinut pozitia de director financiar al operatorului T-Mobile din Marea Britanie in departamentul GSM din companie. Liliana Solomon a mai ocupat si functia de vicepresedinte executiv la Deutsche Telekom.


rebranding cu incetinitorul

Vodafone a inceput campania de rebranding la Connex in toamna anului trecut, anuntind o perioada intermediara, in care romanii sa se obisnuiasca treptat cu noul brand. Pentru promovarea uniunii dintre cele doua branduri, agentia McCann Erickson a realizat campania Impreuna, dar oficialii Vodafone au explicat ca produsul Connex Vodafone va dura cel mult un an pe piata romaneasca.

Rebrandingul a fost accelerat insa, iar romanii au putut vedea prima aparitie a brandului Vodafone, fara Connex, o data cu sponsorizarea concertului Depeche Mode. Cind a preluat Dialog-ul acum patru ani, Orange, principalul rival al companiei pe piata autohtona, a recurs la o alta modalitate de rebranding.

Trecerea s-a facut dintr-o data, fara pasi intermediari, brandurile Alo si Dialog fiind inlocuite direct cu Orange, schimbarea fiind ajutata si de faptul ca ambele companii mizau pe aceeasi culoare in promovare.

Chiar daca pentru utilizatori trecerea a parut scurta, proiectul de rebranding pentru Orange a durat aproape un an: din aprilie 2001 pina in aprilie 2002.

Orange a inghitit Dialog in 2002
Al doilea operator GSM din Romania si-a facut aparitia pe piata in iunie 1997. Numit Dialog si competitor al Connex, operatorul a trecut prin procesul de rebranding la 5 aprilie 2002, dupa ce gigantul international Orange a cumparat firma MobilRom, proprietar al Dialog.

Invesmintat din portocaliu (culoarea sa) in... portocaliu, (culoarea Orange), noul operator a preluat si numele, devenind Orange Romania. In 2001, MobilRom raporta venituri de 378 de milioane de euro, comparativ cu 297 de milioane de euro in 2000. Numarul utilizatorilor crescuse de la 1,2 milioane de clienti, la sfirsitul anului 2000, la 1,6 milioane de clienti in decembrie 2001. Tot in 2001 MobilRom lansa Dialog WAP, taxarea la secunda, Dialog Free, Alo Night&Day si GPRS.

Se pregateste lansarea 3G

Dupa numarul de clienti, Orange Romania este cel mai mare operator GSM din Romania. Orange a reusit sa depaseasca Connex in privinta numarului de clienti in septembrie 2004. In aprilie 2005, compania avea 5,2 milioane de clienti, ceea ce ii conferea o cota de piata de 48,43%. La inceputul lui 2005, compania a introdus tehnologia EDGE (o tehnologie de tranzitie spre 3G) in patru orase romanesti (Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara si Brasov).

La 11 aprilie 2006, compania anunta ca aceasta tehnologie este disponibila in toate resedintele de judet din Romania. La sfirsitul anului 2005, Orange Romania avea sapte milioane de clienti, iar estimarile sale arata o crestere la opt milioane, pina la sfirsitul acestui an. In trimestrul al doilea al acestui an, compania pregateste lansarea 3G pe piata romaneasca.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele