IT & C

Actionarii Google au pierdut aproape 24 de miliarde de dolari

Actionarii Google au pierdut aproape 24 de miliarde de dolari la momentul de criza maxima, dupa ce motorul de cautare a raportat venituri si profituri foarte bune, dar sub asteptarile analistilor financiari.

Vestea continua seria asa-zis neagra pentru industria IT americana, gigantii din domeniu - Microsoft, Apple, Intel, IBM, Yahoo! si altii - raportand aproape toti rezultate sub asteptarile Wall Street, chiar daca incasarile si profiturile sunt suficient de mari.
Prabusirea cu aproape 20% a valorii actiunilor Google nu are de fapt o motivatie reala, asa cum nu are nici cresterea cu 400% a valorii acestora intr-un an de la listare.
Compania opereaza un motor de cautare foarte popular, care si-a pastrat clientii in ciuda tentativelor rivalilor sai Yahoo! sau MSN de a deveni mai atractivi pe acest segment. Dar atat.

Sursa de venit principala a companiei ramane publicitatea online, o industrie care creste cu 100% pe an, dar care nu are nici pe departe rezultatele industriei publicitatii media si nici perspective sa ajunga acolo in urmatorii 20 de ani.
Una peste alta, rezultatele Google au fost chiar bune: incasari pe trimestrul al patrulea 2005 de 1,92 miliarde de dolari, in crestere cu 86% fata de anul anterior. Scazand cheltuielile pentru achizitii, Google a ramas cu 1,29 miliarde de dolari, in crestere cu aproape 97%, iar profitul net a urcat la 204 milioane de dolari, in crestere cu 82%.
Pe intreg anul, compania a adunat 6,14 miliarde de dolari, cu 92% mai mult decat in 2004, iar profitul net s-a cifrat la 1,46 miliarde de dolari, de aproape patru ori mai mare decat in anul anterior.
Explicatia prabusirii actiunilor e simpla: cei care s-au ingramadit sa vanda actiunile Google si-au adus aminte cu teama de crahul dot-com. In 2000, pe varful de val al industriei IT, multe companii din domeniu cunosteau cresteri de 400% si multe dintre ele s-au prabusit in cateva zile, actionarii ramanand apoi doar cu hartii fara valoare in buzunar.

Potrivit Forbes, exista un investitor japonez, Masayoshi Son, care avea un portofoliu de 76 de miliarde de dolari in 2000, inainte de prabusire. In 2001, totalul activelor sale valora 1,1 miliarde de dolari. Cel mai cunoscut pierzator al crahului dot-com, fondatorul Microstrategy, Michael Saylor, a pierdut peste noapte vreo 6 miliarde de dolari. Actionarii Microstrategy s-au trezit pe 20 martie 2000 fara 11 miliarde de dolari. Valoarea titlurilor companiei era, la inceputul lunii ianuarie, de 313 dolari pe actiune, a scazut apoi la 226,85 dolari in martie, iar pe 19 s-a prabusit la 85 de dolari.
In aceeasi noapte, cel mai bogat om din lume, Bill Gates, a pierdut circa 12 miliarde de dolari. Averea sa in ultimii ani a ajuns la aproape jumatate din valoarea de atunci, cand cocheta cu 100 de miliarde de dolari.

Asteptari prea mari

Nu trebuie uitat insa ca exista companii cu rezultate financiare excelente, iar valoarea actiunilor lor nu se compara cu Google si nici nu fluctueaza la fel de spectaculos. Cea mai valoroasa corporatie a momentului, Exxon Mobil, a raportat anul trecut incasari de peste 371 de miliarde de dolari - mult peste Wall Mart -, iar profitul net a ajuns la 36 de miliarde de dolari.
Totusi, valoarea actiunilor companiei este de 62,93 de dolari, iar rezultatele spectaculoase nu au dus la o crestere la fel de substantiala a valorii lor: doar 2,5%. Exxon activeaza insa in domeniul petrolului, unde preturile cresc continuu in ultimii ani, dar scandalurile politice afecteaza industria si situatia generala este instabila.
Cercetatorii fenomenelor bursiere spun ca analistii financiari de pe Wall Street au asteptat prea mult de la companiile de tehnologia informatiei. De exemplu, Microsoft: rezultatele au fost foarte bune, incasari si profit mari si totusi nu pe placul Wall Street. Cel mai mare producator de soft a raportat, pe trimestrul patru al 2005 (al doilea al anului sau fiscal), incasari de 11,84 miliarde de dolari, plus 9% fata de anul trecut, precum si profit net de 3,65 miliarde de dolari, cu 5% mai mare decat anul anterior.
Analistii si-au motivat nemultumirea prin faptul ca Microsoft este dependent de produsele traditionale si ca nu reuseste sa realizeze profituri pe diviziile noi.
In acest trimestru, divizia de Windows si cea de Office au realizat profit de peste 5,6 miliarde de dolari, practic acoperind pierderi ale celorlalte divizii.
Cel mai mare producator de cipuri, Intel, a raportat incasari de 10,2 miliarde de dolari pe trimestrul al patrulea, cu un profit net de 2,5 miliarde, rezultate la fel de spectaculoase, ba chiar un record intern pentru companie. Ele au fost insa cu 200-500 de milioane de dolari sub asteptarile Wall Street si sub propriile targeturi anuntate anterior de conducerea companiei.
Rezultatul? Valoarea actiunilor a scazut cu aproximativ 10 procente sau, altfel spus, actionarii au pierdut circa 15 miliarde de dolari la inceputul acestui an.
IBM a avut, in perioada septembrie-decembrie 2005, incasari de 24,4 miliarde de dolari, cu aproape 12% mai mici decat in anul anterior. Valoarea titlurilor IBM a scazut insa cu doar 1%. Yahoo! a patit la fel, avand incasari-record de 1,3 miliarde de dolari pe trimestrul patru. Profitul net a batut insa pasul pe loc, cifrandu-se la 254 milioane de dolari, lucru care a trimis actiunile in jos cu peste 11 procente.

Chiar si cea mai populara companie high tech dupa Google, Apple, a avut de suferit. Compania lui Steve Jobs , extrem de cunoscuta pentru playerul de muzica iPod si magazinul de muzica online iTunes, a raportat incasari de 5,75 miliarde de dolari pe trimestrul patru al anului trecut (primul trimestru al anului sau fiscal) si un profit-record de 565 de milioane de dolari, aproape dublu fata de 2004. Apple a avut insa probleme cu anuntul legat de estimarile pentru trimestrul intai al 2006, respectiv 4,3 miliarde de dolari incasari, sub estimarile Wall Street. Valoarea actiunilor companiei s-a prabusit cu aproape 3%.

Revenire in forta

Diferenta principala fata de momentul crahului dot-com o da increderea investitorilor destul de mare in succesul sectorului IT. Chiar daca actiunile Google au pierdut 19 procente din valoare la un moment dat, unii investitori au vazut in asta o oportunitate si au inceput sa cumpere. Cum era de asteptat, la scurt timp valoarea a inceput sa creasca. La finalul saptamanii trecute, Google recuperase mare parte din pierdere, valoarea titlurilor fiind doar cu 7% mai mica decat la inceputul saptamanii anterioare.
Potrivit analistilor, sfatul companiilor de investitii, in majoritate, ramane ca actiunile merita cumparate.
De asemenea, previziunile legate de faptul ca valoarea titlurilor Google va ajunge la 550 de dolari bucata raman neschimbate. Analistii au recunoscut implicit ca directorul financiar al Google, George Reyes, a avut dreptate cand a spus ca singura problema o constituie taxele crescute anul trecut.
Intr-adevar, taxele platite de Google au crescut in 2005 cu peste 48%, a spus un analist Standard & Poor's.
Spre comparatie, cel mai mare site de locuri de munca din lume, Monster.com, a raportat o crestere a profitului de 49%, iar actiunile companiei au crescut imediat cu 12,3%, ajungand la 48,5 dolari bucata.
Cresterea este mult mai mica decat a Google, iar aici vorbim de incasari de 267 milioane de dolari si profituri de 36,5 milioane de dolari. Cu toate acestea, investitorii au fost mai optimisti in privinta Monster.
Tot ieri, Symantec a avut exact aceleasi probleme, dupa ce a anuntat rezultate foarte bune pentru 2005.
Desi veniturile au crescut la 1,15 miliarde de dolari pe trimestrul al patrulea al 2005, aproape duble comparativ cu anul 2004, profitul net a fost de numai 91 de milioane de dolari, din cauza unei achizitii facute de companie.
Producatorul antivirusului Norton, cel mai utilizat la nivel mondial, a avertizat ca inceputul de an nu va aduce o crestere foarte spectaculoasa a veniturilor. Si in acest caz, valoarea actiunilor a cazut aproape 8 procente.

Companii si rezultate
- Google, cel mai popular motor de cautare
- Microsoft, cel mai mare producator de soft
- Yahoo!, portalul numarul unu in lume
- Intel, cel mai mare producator de cipuri
- IBM, gigantul tehnologiei devenit consultant IT
- Apple, cel mai iubit producator de gadgeturi
- Symantec, producatorul celui mai popular antivirus

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele