Financiar

Justitia franceza creeaza precedentul Carrefour

Politica de impunere a unor contracte, practicata de Carrefour, a fost amendata de tribunalul din Caen, fapt care ar putea fi folosit ca model pentru eventualele procese intentate de furnizori impotriva retailerilor.

Scandalul hipermarketurilor s-a inflamat din nou: in Franta, grupul Carrefour a fost amendat cu un milion de euro pentru ca a impus unor producatori de legume si fructe mai multe contracte din care acestia au iesit in pierdere. In Romania, marii retaileri au iesit ieri la rampa, incercand sa justifice in fata presei taxele pe care le-au impus furnizorilor locali.

Relatiile mai mult sau mai putin contractuale dintre producatorii de alimente si marii distribuitori au inceput iar sa se tensioneze. Replica hipermarketurilor la acuzatiile furnizorilor – potrivit carora alimentele se scumpesc din cauza taxelor impuse de marile magazine – a venit chiar din partea conducerii Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR): „Noi realizam profituri mici , sub 5% din cifra de afaceri, iar faptul ca alimentele se scumpesc de cateva ori din faza bruta pana la raft nu ni se poate imputa noua.

Cauzele se regasesc undeva pe lantul de productie si asteptam rezultatele investigatiilor demarate de Ministerul Agriculturii in acest domeniu", au afirmat liderii AMRCR. „Din pacate, noi suntem atacati tocmai la nivelul promisiunii facute catre consumatori, aceea ca vom vinde marfa la preturi mici" a explicat Dan Sucu, presedintele asociatiei.

Intre timp, in Franta, tribunalul din Caen a emis o surprinzatoare sentinta prin care amendeaza Carrefour pentru ca a impus producatorilor de legume si fructe anumite clauze contractuale pentru distributia acestora. Producatorii acu­zasera pierderi de 3,6 milioane de euro provocate prin acele conditii contractuale, iar justitia le-a dat castig de cauza, amendand Carrefour cu un milion de euro.

Codul de bune practici nu va avea putere de lege


Aceasta decizie ar putea fi considerata, la nivelul Uniunii Europene, ca un precedent si folosita ca model in alte procese similare. Mai mult, potrivit unor surse de la Bruxelles, „se va continua pe aceasta linie, din dorinta de a stopa monopolul si de a se incuraja producatorii".

De altfel, si la nivelul Parlamentului European, dis­cutiile sunt inca aprinse pe tema practicilor hipermarketurilor... Conducerea AMRCR considera ca elaborarea unui cod de bune practici pentru retaileri si furnizorii acestora ar optimiza activitatea si ar echilibra relatiile dintre companii, insa nu trebuie sa ingradeasca libertatea de negociere.

„Orice reglementare a pietei ce ar conduce la limitarea libertatii de negociere, generand implicit cresterea ratelor de profit pentru producatori, va conduce inerent la o crestere a preturilor produselor alimentare pentru consumatori", sustin reprezentantii AMRCR.

Potrivit presedintelui asociatiei, Dan Sucu, problemele cu care se confrunta producatorii romani in aceasta perioada au dus la tensionarea relatiilor intre furnizori si retaileri.

„Furnizorii se simt prinsi ca intr-un cleste. Pe de o parte,toate cheltuielile de productie sunt in crestere, ceea ce ii determina sa urce preturile, iar pe de alta parte, clientii, prin intermediul retelelor de magazine, spun ca nu accepta majorarea acestora". Sucu a adaugat ca solutia pe care producatorii romani ar trebui sa o adopte este eficientizarea activitatii. „Producatorii vor fi nevoiti sa fie mai eficienti daca nu vor sa iasa de pe piata. Eu consider ca eficienta marilor retele de retail trebuie sa treaca mai departe in productie si apoi in productia de materie prima".

Anatema scumpirilor, respinsa de comercianti

Totodata, presedintele­ AMRCR a aratat ca este anor­mal ca producatorii sa ajunga sa compromita marile retele de retail in fata clientilor. „Acuzatiile aduse comerciantilor sunt superficiale. Cifrele de afaceri ale companiilor din retail sunt publice, iar ratele de profitabilitate sunt la randul lor publice, astfel ca se poate vedea ca niciun comerciant nu are o rata de profitabilitate mai mare de 5%", a declarat vicepresedintele AMRCR, Alexandru Vlad, care este si directorul executiv al Selgros Cash&Carry Romania. Practicile comerciale utilizate in Romania sunt la fel cu cele din alte tari unde sunt prezente marile retele, a mai precizat Alexandru Vlad.

Pozitionarea pe raft costa suplimentar

Vicepresedintele AMRCR a precizat ca nivelul excesiv al taxelor aplicate furnizorilor ar fi de fapt cheltuieli de promovare a produselor care ar trebui sa se reflecte intr-o rata mai mare de profitabilitate a comerciantilor, lucru care nu se intampla.

„Comertul modern este mai mult decat cumpararea si vanzarea de produse, avand in vedere ca orice produs este supus unor activitati de merchandising , care contribuie la crestere vanzarilor produselor respective. De exemplu, una e sa ai produsul la jumatatea unui raft si alta la capat de raft", a explicat Vlad. Precizarile AMRCR vin dupa discutia de saptamana trecuta dintre reprezentantii retailerilor si ai producatorilor din industria alimentara , mediata de ministrul agriculturii.

AMRCR are 16 membri, printre care se numara Altex, Billa, Bricostore, Carrefour, Romania Hypermarche (Cora), Diverta, DoMo, Flamingo, La Fourmi, Delhaize ( Mega Image ), Mobexpert, Praktiker, Selgros. Totodata, Metro si Real si-au manifestat intentia de a adera la organizatie. 1 milion de euro reprezinta amenda pe care a primit-o Carrefour in Franta pentru ca a impus contracte producatorilor de legume.

 

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din financiar

Top

Cauta-ti perechea