Incidentul a avut loc pe 21 decembrie 2023, cand executorul judecatoresc a instituit o poprire asupra contului unui client pentru o datorie de aproximativ 28.500 de lei. In mod eronat, banca a transferat integral salariul clientului, in valoare de 965 de lei, catre contul de poprire, incalcand prevederile legale care stipuleaza ca veniturile salariale pot fi urmarite doar pana la o treime din suma neta, potrivit profit.ro.
Argumentele bancii, respinse de instanta
BCR a motivat ca a actionat doar in calitate de „tert-poprit” si nu avea cunostinta despre provenienta sumelor din cont. Potrivit declaratiei oficiale a bancii: „Salariul sau orice alta suma rulata prin acel tip de cont isi pierde individualitatea si se opereaza automat pe popririle infiintate, active”.
Cu toate acestea, instanta a respins apararea, subliniind ca extrasul de cont indica explicit provenienta banilor, mentionandu-se clar „salariu nov. 23”. Judecatorul a declarat ca banca a incalcat limita legala de poprire si nu a furnizat clientului informatii complete in timpul procedurii.
Sanctiunile ANPC, mentinute in instanta
In urma anchetei ANPC, banca a fost sanctionata cu doua amenzi: una de 15.000 de lei pentru incalcarea articolului 7 si alta de 20.000 de lei pentru nerespectarea articolului 9 din Ordonanta de Guvern 21/1992 privind protectia consumatorilor.
Desi BCR a contestat decizia la Tribunalul Bucuresti, instanta a mentinut sanctiunile, iar dosarul ramane in curs de solutionare.