Spatiul dintr-un birou in care munceste un politica comuna a grupului, care se aplica tuturor diviziilor, politica influentata de viziunea de management in respectivele tari“, ne spune Emilia Mielu, consultant ESOP . Spatiu de director Cei care vor un spatiu generos trebuie sa se gindeasca la cum vor obtine o functie de conducere. Un factor ce influenteaza spatiul alocat este reprezentat de functia detinuta. Astfel, directorii au intotdeauna birouri individuale mari sau mai spatioase decit ceilalti angajati. Politica de extindere a companiei joaca si ea un rol important. „Din acest punct de vedere cel mai bun exemplu sint companiile de avocatura care au nevoie de birouri individuale, pe cind companiile de telecomunicatii au nevoie de spatiu deschis, in care vor lucra mai multi angajati“, declara Adriana Neagu. Tipul de activitate desfasurat de angajatul respectiv, chiria/mp de birouri inchiriate (cu cit chiria este mai mica cu atit firmele doresc inchirierea unui spatiu mai larg, in care sa fie posibila si o extindere viitoare), precum si oferta de spatii disponibile pentru inchiriere la un moment dat sint alti factori care trebuie sa fie luati in calcul atunci cind se stabileste numarul de metri patrati alocati fiecarui angajat . In acest moment, suprafata in metri patrati alocata fiecarui angajat din spatiile de birouri din Bucuresti este in medie de 12 mp de persoana. In ultimii ani suprafata in metri patrati destinata fiecarui angajat a scazut si va continua sa scada. „Aceasta scadere se datoreaza in principal cresterii spatiilor de tip back-office sau call-center, dar si din motive legate de costuri. Un alt factor este lipsa de spatii disponibile in acest an, astfel companiile care doresc sa se extinda in 2006 sint nevoite sa astepte pina in 2007, neavind prea multe alte optiuni“, mai spune Adriana Neagu, consultant DTZ Echinox . Dovada de maturitate Piata spatiilor de birouri incepe sa se maturizeze, iar companiile incep sa dea dovada de mai multa pregatire in domeniu, cind vine vorba despre relocarea sediului companiei. Experienta acumulata in timp , dar si dorinta de a utiliza cit mai eficient bugetul companiei ajuta la luarea celei mai bune solutii. Suprafata medie pe lucrator devine si un factor suplimentar de confort pe care angajatorul il ofera in pachetul salarial, sub forma unui mediu de munca placut si destins, si care poate contribui la reducerea migratiei fortei de munca. In momentul in care definesc cererea, companiile iau tot mai mult in considerare numarul de angajati (existent si previzionat), numarul de sali de sedinta, sali de training, numarul de birouri individuale si suprafata medie alocata fiecarui angajat.