Evenimente

#Mihaela Ion #arta contemporana #homemade #evenimente culturale #interviu Acasa.ro

INTERVIU ACASA.RO: Mihaela Ion, Art Curator & Cultural Manager: “Romanii sunt deschisi la nou, la evenimente culturale si le vor in viata lor”

Acasa.ro a stat de vorba cu Mihaela Ion, curator independent si co-founder Revista Atelierul & Creative Night Talks. Mihaela se ocupa de promovarea artei si a handemade-ului intr-o lume in care totul se axeaza mai mult spre consumerism si produse de duzina si prea putin spre produse unicat.

Am fost placut surprinsi sa aflam ca romanii au inceput sa fie deschisi la nou si isi doresc evenimente culturale in viata lor. Si nu ne referim doar la tineri ci si la persoane de varsta a doua si chiar a treia, dupa cum ne-e marturisit chiar Mihaela.

Mihaela Ion are in spate o cariera vasta in domeniul artei. Activeaza in diferite galerii de arta internationale in calitate de curator si a realizat numeroase expozitii in Romania, Bulgaria si Ucraina. In plus, scrie articole in domeniul artei contemporane si moderne romanesti. In plus, de-a lungul anilor a participat la numeroase conferinte din Bucuresti, Oradea, Iasi, Alba Iulia, Constanta, Sibiu, Targoviste, Budapesta (Ungaria), Londra (Marea Britanie) si Wroclaw (Polonia) si publica articole ISI, CNCSIS in domeniul artei contemporane si moderne romanesti.   

In plus, Mihaela are studii de specialitate precum un doctorat in istorie si masterate in domeniul istoriei artei. Dar nu s-a oprit aici. Mihaela Ion s-a specializat in domenoul managementului cultural in Londra si Paris. Apoi, s-a specializat in domeniile educatiei non-formale si managementului voluntarilor si a proiectelor prin participarea constanta la cursurile organizate de Tineret in Actiune.

Prin urmare, a fost o adevarata placere sa stam de vorba cu Mihaela care ne-a povestit despre cele mai mari provocari pe care le-a intampinat de-a lungul anilor, in cariera aleasa, despre industria handemade din Romania, dar si despre interesele romanilor in ceea ce priveste arta, dar in special arta contemporana. Te lasam sa descoperi ce am aflat de la Mihaela Ion in randurile urmatoare:

Acasa.ro: Stim ca din dragoste pentru arta si handmade ai creat Revista Atelierul. Ne poti povesti mai multe despre aceasta? 

Mihaela Ion: Au trecut deja aproape 11 ani de cand a fost creata Revista Atelierul si totul a pornit de la ideea colegei mele, Teodora Vladescu, de a ne uni blogurile, eu realizam articole cu recomandari de artizani si ea publica interviuri. Ea s-a mobilizat si mai bine si a adus in echipa alti redactori, editori si fotografi si, astfel, in martie 2010 apareau primele articole pe www.revista-atelierul.ro. La scurt timp, totul a venit pe repede inainte, sponsorizari, castigarea de proiecte cu fonduri nerambursabile, organizarea de evenimente de profil in diferite orase din Romania.

In 2010, conceptele de “designer”, “autor”, “creator” erau la inceput in Romania. Ce imi place cel mai mult la Revista Atelierul este ca a surprins si surprinde toate schimbarile in industriile creative. A pornit ca “Prima revista de handmade”, am ajuns la sloganul “Inspiratie, design, handmade” si acum suntem “Promotori ai industriilor creative”.

Acasa.ro: Cum ti-a venit ideea fondarii primei publicatii handmade din Romania? Ce provocari ai intampinat?

Mihaela Ion: Fondarea a venit de la sine, mai greu a fost cu deschiderea unei entitati juridice pe care sa o avem in spatele proiectului, din acest motiv am creat Asociatia Atelierul de Creatie. Cea mai mare provocare a fost cea de a intelege rapid si corect birocratia romaneasca si dupa a trebuit sa ne adaptam toti membrii fondatori atat la beneficiile unui statut juridic, cat si la responsabilitatile cu care vine acesta.

Cea mai mare provocare pe care o simt acum este aceea a faptului ca “handmade” a devenit peiorativ in Romania, ca si cum produsele handmade nu sunt de calitate. Si noi ne-am adaptat la aceasta schimbare si am devenit de 3 ani “Promotori ai industriilor creative”.

Acasa.ro: In jurul acestei reviste ai creat conferintele Creative Night Talks, al carui moderator esti. Cum ti-a venit ideea crearii acestor conferinte?

Mihaela Ion: Proiectul a fost gandit prin iunie 2020, cand evenimentele culturale inca nu se desfasurau constant si in format fizic. Am simtit ca lipseste ceva, imi era dor de o conversatie inspirationala cu oameni creativi si am vazut ca si comunitatea Revistei Atelierul simtea acest lucru prin prisma intrebarilor pe care le primeam in redactie. In iulie am contactat speakeri, parteneri media, am activat intreaga echipa de comunicare si DTP a asociatiei si in ultima zi de joi din august 2020 avea loc prima editie Creative Night Talks.

Proiectul a crescut ulterior de la sine, speakerii vin inspre noi acum de cele mai multe ori, comunitatea proiectului s-a dezvoltat, am primit si 2 co-finantari pentru sustinerea materiala a proiectului de la Ministerul Culturii si de la Primaria Municipiului Timisoara si acum proiectul este unul dintre cele mai importante la nivel national. Acest lucuru se intampla si gratie echipei de proiect: Teo Vladescu, Vali Grososiu, Anca Spiridon, Elisa Ene, Andreea Dinu, Andreea Jereghie, voluntarilor nostri si, mai ales, partenerilor media si de crossposting care au vazut potentialul proiectului de la prima editie. In cadrul acestui sezon de toamna am colaborat si cu o pleiada de ilustratori romani care au creat special pentru proiect o serie foarte limitata de carti postale si stickere: Alina Chis (Rue Atelier), Gabi Toma, Loredana Maholea, Alexandra Ciocan, Angela Minca, Iulia Mirica si Diana Grigore.

Acasa.ro: Care au fost cele mai mari provocari pe care le-ai intampinat de-a lungul carierei?

Mihaela Ion: Prima provocare a venit in momentul in care am co-fondat Asociatia Atelierul de Creatie si am inceput drumul prin birocratia romaneasca mereu in schimbare. Ca sa fiu la curent cu toate modificarile intotdeauna ma bazez pe departamentul economic si cel juridic al asociatiei. Ulterior provocarea a fost sa fim considerati parteneri de incredere, lucru care s-a intamplat constant si s-a definitivat in primul an de activitate. Mentionez ca si in industriile creative sunt mici sicane intre stakeholderi, ca in orice domeniu de activitate, dar trebuie sa trecem peste ele cu zambetul pe buze. Nu sunt cel mai bun om pe soft skills, dar pentru fiecare situatie problematica apelez cu incredere la colegii mei mai priceputi.

Cea mai mare provocare a fost aceea de a invata din greseli, de a mi le asuma si de a le transforma in reusite ulterior. Cred ca este una dintre cele mai mari provocari ale celor care activeaza in industriile creative si culturale, sa isi asume si reusitele si esecurile.

Acasa.ro: Te ocupi si de Asociatia „Atelierul de Creatie”. Ce faci mai exact, si ce inseamna aceasta pentru tine? Cum a fost primita aceasta intiativa de catre public?  

Mihaela Ion: Da, din 2010, ma ocup de coordonarea intregii activitati a Asociatiei Atelierul de Creatie, prin partea birocrata: stabilirea de parteneriate media, detaliile interne: contracte de voluntariat, contracte de colaborare, fise de post, realizarea planului editorial alaturi de colegii mei. De asemenea, sunt persoana cu bugetele din asociatie, gestionez constant desfasurarea in bune conditii a proiectelor cu co-finantare privata, proprie sau cu sponsorizari. Asociatia Atelierul de Creatie nu este atat de vizibila, cel mai mult punem accentul pe vizibilitatea Revistei Atelierul care are in tutela toate celelalte proiecte: Creative Night Talks, Noaptea alba a creatorilor si designerilor de produs, conferintele de la BIFE SIM si Ambient Expo co-organizate alaturi de Romexpo si alti parteneri. Marele avantaj al faptului ca avem o asociatie este acela ca putem sa primim 3,5% redirectionare de la persoanele fizice si 20% de la persoanele juridice.

Publicul ne cunoaste foarte bine proiectele iar Revista Atelierul este numele nostru de scena si Asociatia Atelierul de Creatie numele din acte. Este chiar o poveste interesanta cum am primit numele complet de “Asociatia Atelierul de Creatie”, cei de la inregistrarea numelui ne-au spus ca este prea putin “Asociatia Atelierul” si pe loc am trecut si “de Creatie”, aveam nevoie de actele juridice, tocmai castigasem un proiect si nu mai puteam amana alegerea unui nume.

Acasa.ro: Cat de deschisi sunt romanii in ceea ce priveste arta contemporana si handmade-ul? Exista o categorie de varsta care este mai atrasa de acestea?

Mihaela Ion: Arta contemporana si produsele industriilor creative trebuie sa fie pentru toata lumea si, prin toate evenimentele pe care le realizez, fie in calitate de curator independent, fie de manager de proiecte al Asociatiei Atelierul de Creatie, fac public acest lucru. Cea mai mare satisfatie pe care o am in cadrul unui proiect este cand vad un numar mare de oameni cu varste diferite care au curajul sa intre intr-un spatiu de consum de cultura. Arta contempoara de multe ori nu este confortabila pentru toata lumea, insa cu cat o vad, cu cat au cu totii un punct de vedere, cu atat poate creste si se poate alinia la standardele internationale.

Noi, in 2010 ne-am creat un public dorit, cel care ne este si cel mai fidel, de 18 – 40 ani, insa de la primele articole am descoperit ca avem un public activ de 65+. Acum facem proiecte, articole pe site pentru toti interesati de domeniul industriilor creative si culturale si mereu folosim un limbaj accesibil, usor de inteles de orice incepator in domeniu sau specialist. Putem sa fim elitisti in alte medii academice si intalniri intre stakeholderi, cu publicul mai niciodata.

Romanii sunt deschisi la nou, la evenimente culturale si le vor in viata lor, insa trebuie sa stim cum sa ii atragem, sa ii facem sa se simta confortabil in locuri in care nu ar intra in mod constant: muzee, galerii de arta, spatii de consum de cultura. Chiar la Creative Night Talks – sezonul de toamna am purtat aceasta discutie si cu Sorin Predescu, si puteti sa vedeti inregistrarea aici: https://www.revista-atelierul.ro/2021/09/24/inregistare-a-treia-editie-creative-night-talks/

Iar cu Andrei Racovitan am povestit despre publicul evenimentelor de arta urbana: https://www.revista-atelierul.ro/2021/10/01/inregistare-a-patra-editie-creative-night-talks/

In cadrul Creative Night Talks o sa mai atingem aceste subiecte in luna octombrie astfel: pe 7 octombrie cu Oltea Zambori – manager cultural superstar, cu Florin Cobuz din partea Diploma si NOD Makerspace pe 14 octombrie, cu Sorina Jezca – asociatia Triade si co-organizator Art Encounters pe 21 octombrie si cu cei de la Festivalul Simultan pe 28 octombrie. Iar pe 4 noiembrie povestim cu Mariana Nicolae despre statusul designului de produs romanesc si despre comunitatea FABER pe 11 noiembrie, bineinteles live si online pe FB Revista Atelierul si in crossposting pe paginile partenere. 

Acasa.ro: Cum vad romanii handmade-ul acum, cand tendintele sunt catre consumerism si produse de duzina?

Mihaela Ion: Notiunea de “handmade” trebuie sa se repozitioneaze ca un termen important si trending caci momentan, cum am spus si mai sus, este uneori un cuvant peiorativ. Nu stiu de unde a venit aceasta pierdere in importanta a termenului “handmade” in Romania, cred ca de la unele produse de duzina considerate handmade de catre cei care le vindeau (poate!).

Publicul incepe sa stie ca un produs de autor, un produs realizat un serie limitata si foarte limitata are o valoare mult mai mare decat unul de duzina. Un produs de autor automat isi va creste valoarea in timp si, in momentul in care purtam produse realizate de creatori, purtam, in fond si la urma urmei, opere de arta, ma refer aici la bijuterii, haine, genti, ochelari, pantofi. Cred ca tuturor ne place sa iesim in evidenta si orice tinuta accesorizata cu o bijuterie de autor va iesi din anonimat.

Acasa.ro: Cum vezi evoluand industria creativa si arta in Romania, in anii care urmeaza?

Mihaela Ion: Se va dezvolta, vor aparea si mai multi stakeholderi, loc este momentan pentru toata lumea si va fi si in viitor. Cel mai mult trebuie sa existe cooperare, colaborare intre designeri, creatorii de produse, creatorii de targuri astfel incat industria creativa si culturala nationala sa creasca eficient si coerent. Nu sunt fan al comunitatilor restranse care lucreaza restrans, as vrea sa le vad ca dau informatia publicului larg, ca initiaza colaborari si cu alte comunitati. Nu suntem insule solitare, noi, cei care activam de mult in acest domeniu si trebuie sa colaboram mai mult.

Iar celor aflati la inceput de drum le dau sfatul de a-i contacta pe toti cei cu care vor sa colaboreze, sa ne dea si noua celor de la Revista Atelierul mesaje cu activitatile si proiectele lor. Vrem sa aflam ce proiecte au, si nu avem intotdeauna timp sa vedem tot ce intampla la nivel local si national.

Acasa.ro: In final, ne poti recomanda orase sau locuri din Romania in care ne putem bucura de tot ceea ce inseamna arta, dar mai ales arta contemporana?

Mihaela Ion: Minunat ar fi ca in toate orasele si locurile din Romania sa gasim spatii de consum de cultura si vad orase de mici si medii dimensiuni cum creeaza aceste spatii. Vad cum cresc Buzaul si zonele limitrofe, Resita cu deschiderea unui spatiu dedicat artei contemporane la Magazinul Universal transformat in galerie de arta, Aradul.

Ca locuri pe care trebuie sa le vizitati:

  • In Bucuresti: Combinatul Fondului Plastic si galeriile de arta de acolo, festivalul DIPLOMA, Atelierele Malmaison, Celula de Arta, Spatiul de Proiecte, Galeria Anca Poterasu
  • In Timisoara: Art Encounters, evenimentele de la Casa Artelor, de la Kunsthalle Bega, de la AMBASADA & Faber
  • In Brasov sa urmariti evenimentele organizate de Depoul de Arta Urbana, festivalul TamTam, Visssual si muralele realizate de AMURAL prin tot orasulul
  • In Cluj Napoca: proiectele realizate de Centrul de Interes, Galeria Plan

FOTO: revista-atelierul.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din evenimente

Cauta-ti perechea