INTERVIU ACASA.RO: Dana Dimitriu-Chelba, fondatoarea BIFF: “Aducem in premiera la Bucuresti patru filme de la Cannes, organizam o competitie exceptionala, poate cea mai buna din istoria BIFF”

Bucharest International Film Festival (BIFF) este prima mare competitie cinematografica de film de lung metraj organizata in Capitala. BIFF a fost conceput ca un festival deschis cinematografului de arta, care incurajeaza curente cinematografice nou-aparute, descopera talente si promoveaza tinerii realizatori de film din Romania si de peste hotare.

Cu 16 editii anterioare, Bucharest International Film Festival se pregateste de un nou pas important si poate cel mai provocator avand in vedere restrictiile impuse de pandemie. In perioada 3-12 septembrie 2021 urmeaza sa aiba loc cea de-a 17-a editie a festivalului BIFF, o editie speciala in cadrul careia vor fi prezentate filme importante de la Cannes care vor rula in premiera, in Romania. Se anunta a fi o editie cu multe competii, atat in ceea ce priveste filmele romanesti cat si pe cele straine, dar si cu invitati straini importanti care nu s-au lasat speriati de pandemie. Cea de-a XVII-a editie vor fi organizate proiectii atat in sali, cat si in aer liber, cu respectarea tuturor masurile de protectie sanitara impuse in contextul actual.

Acasa.ro a stat de vorba cu Dana Dimitriu-Chelba, fondatoarea BIFF pentru a afla mai multe detalii despre conceptul curatorial al festivalului de anul acesta, dar si pentru a afla care au fost cele mai mari provocari intampinate in organizarea acestei editii a festivalului in conditiile actuale, de pandemie. Te lasam sa patrunzi in culisele BIFF alaturi de Dana Dimitriu-Chelba si sa afli detalii mai putin cunoscute publicului larg, dar si detalii legate de filmele care vor participa in cadrul festivalului din acest an.

Acasa.ro: Pentru inceput povesteste-ne cum ti-a venit ideea de a fonda Bucharest International Film Festival si ce provocari ai intalnit in acest proces.

Dana Dimitriu-Chelba, fondatoarea BIFF: BIFF a aparut la Bucuresti in urma unei lipse totale de festivaluri de lung-metraj in Capitala. La momentul acela exista DaKINO, un un festival competitiv dedicat scurt-metrajelor si cu 4 - 5 filme lung-metraj de fictiune, in afara competitiei. Am crezut atunci si cred in continuare cu tarie ca Bucharest International Film Festival a fost un fel de «must have», ca sa ma exprim in termenii folositi de curand in limba romana. In jurul anilor 2000 au aparut Festivalul International de Film de la Varsovia, cel de la Sofia, Zagreb, sau Belgrad. Sigur, nu vreau sa vorbesc despre Berlinale, Rotterdam, Londra. In Romania exista atunci TIFF (Festivalul Transilvania), un festival de film extraordinar care crestea de la an.

Acasa.ro: Cum a evoluat de-a lungul anilor Bucharest International Film Festival? Care este cea mai frumoasa amintire pe care o ai?

Dana Dimitriu–Chelba: BIFF a evoluat greu, nu a avut niciodata sustinerea financiara pe care mi-am dorit-o pentru a ajunge un festival de categoria A. Poate pentru ca era un festival fondat si conceput de o femeie? Nu stiu! Dar vorba noastra straveche, e greu sa faci „din rahat bici”! :)

Am avut mereu o echipa restransa care se schimba anual pentru ca nu puteam sa-mi platesc colegii asa cum ar fi meritat. Toti au fost extraordinari, m-au ajutat mult si ma ajuta in continuare. Le multumesc din toata inima chiar daca nu mai lucreaza de mult la BIFF. Am multe amintiri minunate; poate venirea lui Andrei Konchalovsky si acel masterclass extraordinar sustinut de el care se numea "Paste – Delete: this is the future", sau intalnirea cu Vanessa Redgrave, invitata BIFF, aceasta femeie extraordinara, o actrita gigant a secolului 20. Imi amintesc ca am avut ocazia sa-i inmanez o floare; ce amintire extraordinara! Danis Tanovic (copilul minune al cinematografului Bosniac, cu Oscar pentru film strain) la cinematograful nostru, Studio, care s-a inchis ulterior si constatam ca nu se mai deschide. Una dintre putinele Sali din Bucuresti, exceptand salile Mallurilor, echipata cu proiector DCP. Sau, Jerzy Skolimovsky care nu se mai satura de strazile Bucurestiului? Sunt prea multe amintiri frumoase!

Echipa unui festival de film, la fel ca echipa unui film, are povestile ei. Se incheaga prietenii, iubiri, legaturi, care apoi se destrama, fiecare pleaca pe drumul lui. Sunt povestile din spatele camerei si acestea sunt cele mai dragi amintiri.

Acasa.ro: Revenind la editia din acest an, cu ce este diferita de cele anterioare? Care este conceptul curatorial al acestei editii?

Dana Dimitriu–Chelba: Trecem printr-o perioada grea, stim cu totii, o perioada nefericita pentru cinema si nu numai pentru cinema. Ne este greu dar suntem incapatanate, si eu si colegele mele. Nu prea stiu inca cum vom plati drepturi de difuzare pentru filme, dar ce stiu este ca reusim sa aducem in premiera la Bucuresti patru filme de la Cannes, sa organizam o competitie exceptionala, poate cea mai buna din istoria BIFF, cu filme europene in premiera la Bucuresti. Colega mea Mirona Radu, coordonatorul de programe al festivalului, s-a ocupat direct de alegerea filmelor din competitia internationala. Am hotarat impreuna sa facem si aceasta editie si vom reusi. Un ajutor nesperat a venit de la Asociatia Culturala Grigore Vasiliu Birlic, prin Presedintele acesteia, Alexandru Serban si intreaga sa echipa.

Acasa.ro: Avand in vedere ca ne aflam in plina pandemie de coronavirus, care au fost provocarile cu care te-ai confruntat in organizarea evenimentului?

Dana Dimitriu–Chelba: Provocarile au fost, sunt si, din pacate, continua. Pandemia ne-a schimbat viata, ne-a izolat, ne-a indepartat unii de altii. Pandemia a reusit sa schimbe viata pe Pamant. Cred ca trebuie cumva sa ne reasezam in aceasta lume noua, sa reinvatam sa comunicam, sa socializam si sa ne ajutam. In 2020 BIFF s-a facut relativ usor. Purtam cu totii masca, dar eram fericiti ca am reusit sa-l organizam si ca venea foarte, foarte multa lume. Este adevarat. Am avut sprijinul Ministerului Culturii, foarte important pentru noi.

Noi vom continua si vom avea in vedere absolut toate restrictiile impuse de noul val provocat de tulpina Delta. Avem invitati straini, care nu se tem sa vina in Romania. Sunt tare bucuroasa pentru ca, in acest fel, BIFF se asaza din nou pe lista festivalurilor internationale europene de calitate si marcheaza an de an Capitala Romaniei pe harta europeana a festivalurilor de film. BIFF este intr-un fel, „festivalul meu”, fara interese materiale sau de vreun alt fel. BIFF ma ajuta sa comunic cu o lume diferita, lumea filmului, o lume pe care publicul o respecta si o indrageste. Sigur, pare sa fie din ce in ce mai greu, de la an la an. Dar aceasta arta, oricum va evolua ea, „politically corect” sau nu, este arta cea mai apropiata noua, pe care o intelegem, o urmarim, ne patrunde. De aceea vom continua, sper sa putem. Cred ca acest festival face mult bine societatii bucurestene si nu numai, chiar daca acest lucru nu este perceput si de cei care ar putea ajuta mai mult dezvoltarea lui.

Acasa.ro: Ce ne poti spune despre filmele care vor participa in cadrul acestei editii? Care sunt favoritele din Romania? Dar din strainatate?

Dana Dimitriu–Chelba: Despre filmele editiei sunt prea multe de spus. Este o editie ambitioasa. In sectiunea „Romania Authors”, impreuna cu Mirona Radu am decis sa prezentam urmatoarele lungmetraje: „Lebensdorf”, r. Vali Hotea, „Spioni de ocazie” romanul cinematografic al Oanei Giurgiu, „Eu sunt Dorin” in regia lui Valeriu Andriuta, „Poate intunericul ma va acoperi„, in regia lui Andrei Epure.

Din sectiunea Panorama filmele pe care le-as mentiona sunt: „Petrov’s Flu”, regia Kiril Serebrennikov (in competitia de la Cannes in 2021), „Ahmed’s Knee”, regia Nadav Lapid (premiul special al juriului la Cannes in 2021), „Bergman’s Island”, regia Mia Hansen-Love (in competitia Cannes din 2021), „Hello Comrades”, regia Andrei Konchalovsky (premiul special al Juriului la Festivalul de Film de la Venetia in 2021), „New Order”, regia Michel Franco (Leul de argint la Festivalul de Film de la Venetia din 2021). Acestea sunt numai cateva exemple. In sectiunea competitiva, Mirona a ales debuturi cinematografice din lumea intreaga: „Oasis”, in regia lui Ivan Ilik (Serbia) premiat la Festivalul de Film de la Venetia in sectiunea „Giornate degli autori”, din 2020, castigator al Marelui premiu la festivalurile de la Zagreb si Sofia,”Botox”, regia Kaveh Mazaheri (Iran), „Hive”, regia Blerta Barsolli (Bosnia – Slovenia), care a obtinut trei premii la festivalul de la Sundance.

Acasa.ro: In final ne poti spune ce inseamna Bucharest International Film Festival pentru tine si cum vezi proiectul evoluand in urmatorii ani?

Dana Dimitriu–Chelba: Mi-e foarte greu sa raspund la aceasta intrebare. Bucharest International Film Festival chiar are nevoie de sustinere. E tare greu sa tot bati la usi si sa ceri bani pentru un proiect cultural. Foarte, foarte greu. Eu mi-as dori sa vad multe filme, sa intalnesc cineasti care sa vina la Bucuresti si sa-si imparta experienta cu publicul nostru, cu industria filmului romanesc. Faptul ca am avut alaturi Asociatia Grigore Vasiliu Birlic m-a ajutat mult. Speram sa infrangem obstacolele si sa mergem impreuna mai departe!

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din evenimente

Cauta-ti perechea