INVESTESTE IN COMUNICARE ELECTORALA

Alege Acasa.ro pentru succesul campaniei tale electorale! Pentru o oferta personalizata contacteaza-ne la office@acasa.ro sau la 0374.112.675.

Dieta si nutritie

#nutritionisti #riscuri #vegetarieni #beneficii #sanatate

Suntem mai sanatosi daca devenim vegetarieni? Ce spun specialistii

 

Din ce in ce mai multa lume este atrasa de a avea un meniu vegetarian in fiecare zi, astfel ca multi se gandesc sa devin mai sanatosi daca scot din alimentatie produsele din grasime animala. Totusi, Mihaela Bilic a punctat ca exista anumite beneficii, insa dieta vegana nu este lipsita de riscuri.

 

 

“E mai sanatos sa fii vegetarian?

In trecut a fi vegetarian era un obicei privit cu suspiciune, iar persoanele care nu mancau carne erau considerate stranii, carnea fiind considerata un privilegiu al celor instariti. In prezent a devenit o moda sa fii vegetarian- de la actori de la Hollywood pana la sectele religioase, toata lumea doreste sa iasa in evidenta eliminand produsele de origine animala din alimentatie.

Este mai sanatos sa fii vegetarian? Toate studiile au aratat o scadere a incidentei bolilor cronice odata cu acest tip de alimentatie. Ce nu au reusit aceste studii sa demonstreze este ca beneficiile apar exclusiv datorita eliminarii produselor animale din dieta. Acelasi efect pozitiv se obtine prin simpla diminuare a consumului de carne si cresterea semnificativa a consumului de legume fructe si cereale.

Hotararea de a fi vegetarian are la baza motive diverse: protectia mediului, evitarea sacrificarii animalelor, reducerea aportului de grasimi saturate din dieta, frica de boli grave etc.

Beneficiile alimentatiei vegetariene:

Scaderea incidentei bolilor cardiovasculare- alimentatia bazata pe produse vegetale este mai saraca in grasimi saturate si colesterol, are un continut redus de sare si este mai bogata in fibre si fitonutrienti cu efect antioxidant.

Protectia impotriva cancerului

Pe un teren genetic cu predispozitie pentru cancerul de colon, consumul crescut de carne rosie, mezeluri si produse rafinate poate reprezenta un factor de risc suplimentar. Dieta vegana si un stil de viata sanatos (eliminare sedentarism, consum de alcool, fumat) au efect benefic.

Riscuri dieta vegana si deficitul de nutrienti

Vitamina B12 si fier

Spre deosebire de vegetarieni, care consuma oua si lactate, veganii au un risc crescut de carenta de vitamin B12, prezenta exclusiv in produsele de origine animala.

Si riscul de anemie creste la vegani, deoarece fierul hemic, cu bio-eficienta crescuta (absortie 25-30%) exista doar in produsele animale, in timp ce fierul din vegetale (non-hemic) este greu de absorbit (3-10%).

Aportul de proteine

Proteinele de origine vegetala sunt incomplete, nu contin toti aminoacizii esentiali, de aceea in dieta vegana, pentru a evita un deficit de proteine, cerealele trebuie asociate cu leguminoase boabe (ex. orez cu mazare, fasole boabe cu porumb, paste fainoase cu mazare etc.) Vegetarienii sunt la adapost de acest risc, simpla prezenta a oului sau laptelui in dieta acoperind necesarul de aminoacizi esentiali.

Omega 3

Aportul de acizi grasi esentiali poate fi si el afectat intr-o dieta vegana, singura forma de Omega 3 pe care organismul o poate metaboliza fiind cea de provenienta animala. Degeaba mancam nuci si seminte de in, avem nevoie de peste gras si galbenus de ou.

Calciu, metabolismul si osteoporoza

Corpul unui adult contine peste 1 kg de calciu, care se reinnoieste continuu. Acest mineral este folosit ca agent de neutralizare al produsilor acizi rezultati din metabolism. Zilnic se consuma 1 g de calciu, pierdere care trebuie acoperita prin alimentatie. Calciul din lapte reprezinta standardul de referinta pentru solubilitate: din lapte se absoarbe 40% din calciu, iar din vegetale doar 4-5%. Raportul dintre calciu si fosfor asigura absortia eficienta, iar vitamina D prezenta in mod natural in grasimea laptelui fixeaza calciul in oase.

Natura ne-a vrut omnivori (sa mancam din toate) si de aceea nu a pus intr-un aliment toti nutrienti de care organismul are nevoie. O alimentatie sanatoasa trebuie sa fie in primul rand diversificata, doar in felul acesta sunt acoperite nevoile complexe ale corpului si mai ales ale creierului/sistemului nervos.

Dieta vegana este contraindicata cu desavarsire in cazul gravidelor si femeilor care alapteaza, la copii si adolescenti, precum si la persoanele in varsta sau care sufera de diferite afectiuni cronice. Produsele de origine animala sunt incontestabil superioare, atat din punct de vedere al aportului de nutrienti, cat si la capitolul bioeficienta. Fara ele nu putem beneficia de o dezvoltare si functionare optima a sistemului nervos, osos si endocrin, iar carentele care apar sunt definitive. Echilibrul, diversitatea si moderatia sunt elementele unui stil de viata sanatos, simpla eliminare a produselor animale din alimentatie este departe de a fi solutia miraculoasa pentru sanatatea noastra”, a spus Mihaela Bilic, pe Facebook.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dieta-nutritie

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului


Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului