INVESTESTE IN COMUNICARE ELECTORALA

Alege Acasa.ro pentru succesul campaniei tale electorale! Pentru o oferta personalizata contacteaza-ne la office@acasa.ro sau la 0374.112.675.

Dieta si nutritie

# importanta proteine #alimentatie #proteine

Cat de importante sunt proteinele pentru alimentatia noastra, de fapt

Mihaela Bilic este cunoscuta pentru faptul ca isi ajuta urmatoritorii cu diferite sfaturi legate de nutritie pentru ca acestia sa aiba un stil de viata cat mai sanatos, in timp ce se bucura de un meniu potrivit. De aceasta data, celebrul nutritionist a explicat cat de importante sunt proteinele pentru organismul nostru.

 

“Proteinele, forta organismului

Putem considera proteinele drept caramizile din care este construit corpul uman. Sunt elementul de baza a tuturor celulelor vii, din ele sunt alcatuite organele si tesuturile. Le gasim concentrate in muschi si in oase, in piele si in firul de par. Proteinele reprezinta aproximativ 20% din greutatea totala, adica 10-12 kg in cazul unui adult. Colagenul, elastina si cheratina sunt exemple de proteine.

Pe langa rolul structural, proteinele au si rol functional: intra in alcatuirea hormonilor, enzimelor, hemoglobinei, neuro mediatorilor si anticorpilor.

Proteinele sunt molecule mari compuse din lantul lungi de aminoacizi. Corpul nostru nu dispune de rezerve de aminoacizi iar nevoile sunt permanente deci alimentatia trebuie sa asigure zilnic un aport optim de proteine. Este vorba in medie de 1g proteine/kg corp/zi. In cazul unei activitati fizice intense, la femeile gravide, la copiii in crestere sau la persoanele convalescente dupa o boala, nevoia de proteine este mai mare.

Ce tipuri de proteine exista?

Calitatea si eficienta unei proteine depinde de secventa de aminoacizi care intra in compozitia ei. Exista 20 acizi aminati impartiti in 2 grupe:

  • aminoacizi esentiali in numar de 9, care nu pot fi sintetizati in organism si trebuie adusi din alimentatie
  • restul de 11 sunt aminoacizi non esentiali, care pot fi fabricati de organism

Proteinele sunt alcatuite din 10 pana la 2000 de aminoacizi. Pentru ca organismul sa poata fabrica intern (endogen) proteine, avem nevoie de un aport exterior (exogen) de proteine din alimentatie.

In natura exista 2 tipuri de proteine:

  •  de origine animala, se gasesc in carne, peste, oua, branza; sunt proteine complete, de cal I, cu toti aminoacizii esentiali prezenti
  •  de origine vegetala, se gasesc in cereale (grau, porumb), leguminoase (soia, fasole boabe, mazare, linte) si oleaginoase (nuci migdale seminte); sunt proteine incomplete, de cal a 2-a, din care lipsesc unul sau mai multi aminoacizii esentiali.

Este demonstrat, proteinele de origine animala sunt mai usor de digerat si au bioeficienta crescuta. Cand vine vorba de vegetarieni sau pentru cei care tin post exista urmatoarea recomandare: combinati cerealele (sarace in lizina) cu leguminoasele (sarace in metionina). Mancati la aceeasi masa sau in aceeasi zi orez cu mazare, porumb cu fasole sau paine cu humus- doar asa va fi acoperit necesarul de aminoacizi esentiali.

Avem si un clasament care evidentiaza cantitatea, diversitatea si echilibrul de aminoacizi prezenti intr-un aliment. Se numeste valoare biologica a proteinelor iar indicele de referinta, cu valoarea cea mai mare, este acordat proteinelor din ou. In ou avem proteine de referinta, numite “proteine etalon”- proteine de inalta calitate, cu coeficient crescut de utilizare in sinteza de tesuturi noi.

Daca consideram cifra 100 indicele maxim de utilizare al proteinelor, oul are valoare biologica de 93,7%, apoi urmeaza laptele cu 84,5%, pestele cu 76%, carnea de vita cu 74,3% si produsele vegetale cu scor de aprox 50%.

Ce se intampla cu proteinele la gatit? Caldura le coaguleaza si le intareste (de ex. pieptul de pui este roz si moale in stare cruda si devine alb si ferm dupa gatit). Ideal este sa gatim carnea si pestele in incinta inchisa, la caldura umeda (de ex. gatit inabusit, la vapori sau la cuptor, cu o cantitate mica de lichid). Carnea gatita mediu e mai gustoasa iar proteinele sunt mai usor de digerat. Atentie, putem digera proteinele de origine animala si in stare cruda, neprelucrate termic. Singura exceptie este albusul de ou care nu se poate consuma crud, ci trebuie sa fie gatit, bine coagulat.

O alimentatie sanatoasa inseamna o dieta diversificata, in care alterneaza sursele de proteine animale cu cele vegetale. Ideal ar fi ca intr-o saptamana sa consumam carne de max 3 ori, peste macar de 2 ori si proteine vegetale de minimum 3-5 ori. Si daca tot vorbim de proteine, eu mi-am facut un concentrat de proteine: omleta cu branza…si un pic de marar!”, a spus Mihaela Bilic, pe Facebook.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din dieta-nutritie

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Vedeta lunii septembrie: anghinarea. De ce merita cumparata?

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare


Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, dr Manuela Ravescu – medic dermatolog: Cea de-a patra stare de agregare a materiei, in sprijinul esteticii

Expertul Acasa.ro, dr Manuela Ravescu – medic dermatolog

Pune o intrebare