Extemporalele, lucrarile de control si testele ar putea fi una dintre cele mai bune tehnici de invatare, potrivit unui nou studiu. Afla cum testele te pot ajuta sa retii mai bine informatia.
Testele nu sunt doar metode pasive de a testa cunostintele. Ele pot avea un rol foarte important in procesul de invatare si functioneaza mai bine ca alte metode de studiu folosite la scara larga.
Studiul, realizat de cercetatori americani de la mai multe universitati de prestigiu, a descoperit ca studentii care citesc un pasaj, apoi dau imediat un test care le cere prezentarea informatiei retinute, au sanse mai mari cu pana la 50% sa retina informatiile acumulate si dupa o saptamana, fata de cei care au folosit alte metode de invatare.
Schemele logice, supraevaluate?
Metodele clasice, studierea repetata a materialului si desenarea de scheme logice cu informatia acumulata, nu numai ca nu au dat rezultate la fel de bune, dar s-ar putea chiar sa le dea studentilor impresia ca au retinut mai multe informatii decat in realitate, spun cercetatorii.
In timpul experimentelor, studentilor li s-a cerut sa anticipeze cat de mult vor retine dupa o saptamana din materialul invatat. Cei care au dat testul dupa ce au citit o singura data informatiile au crezut ca vor ramane cu mai putin dupa o saptamana, fata de cei care au folosit melodele clasice de invatare. Cercetarea a demontrat contrariul.
"Cred ca totul tine de modul in care readuci informatia in constient, de modul in care iti reconstruiesti cunostintele", a explicat coordonatorul studiului, Jeffrey Karpicke, profesor asistent in psihologie la Universitatea Purdue, citat de Science Magazine.
Avantajul studentilor care au dat testul in care li s-a cerut sa reproduca materialul citit, pare a fi faptul ca au recunoscut "gaurile" din cunostintele lor, lucru ce ii ajuta sa reorganizeze informatia in memorie.
Testul rapid, benefic procesului de memorare
Experimentul a impartit cei 200 de studenti in patru grupuri. Cei din primul grup au citit textul stiintific timp de cinci minute, al doilea grup a studiat informatia timp de 20 de minute, studentii din al treilea grup au putut redacta scheme logice in timp ce citeau informatia, iar cei din al patrulea grup au citit textul o data, apoi li s-a cerut sa reproduca pe hartie cat mai mult din ce au retinut sub forma unui eseu .
Dupa o saptamana, toate grupurile au sustinut un test care le cerea atat sa prezinte unele informatii, cat si sa traga concluzii logice din ce au invatat. Al patrulea grup de studenti a avut cele mai bune rezultate si atunci cand li s-a cerut sa raspunda la intrebari si atunci cand li s-a cerut sa deseneze o schema logica bazata pe informatiile asimilate in urma cu o saptamana.
Cercetatorii nu stiu inca de ce metoda propusa functioneaza mai bine ca celalalte, dar una dintre teorii arata ca incercarea de a-ti aduce aminte ceva sedimenteaza mai bine informatia in creier.
"Momentele in care te chinuiesti sa-ti aduci aminte ceva te ajuta sa inveti, dar te fac sa te simti ca si cum nu ai retinut destul", sustine Nate Kornell, psiholog la Williams College.
Specialistul sustine ca aceasta metoda de invatare ii ajuta pe tineri sa retina informatia pana la terminarea studiilor, sau poate chiar pana la sfarsitul vietii.