Cresterea copilului

#comportament #agresivitate #cauze agresivitate #copii agresivi

Expertul Acasa.ro, psiholog, psihoterapeut Ingrid Schiffer: Cum gestionam furia si agresivitatea copilului?

Furia si agresivitatea sunt linia noastra de aparare, care ne protejeaza, speriindu-i pe atacatori. Ele sunt parte a instinctului nostru de conservare si au fost selectate in mod natural din punct de vedere evolutiv pentru a ne asigura supravietuirea sau a ne oferi un avantaj. Problemele insa apar atunci cand impulsul agresiv devine raspunsul dominant, cand el se manifesta in exces, este disfunctional si nu poate fi controlat.

Cauzele si formele agresivitatii la copil

Cauzele agresivitatii la copil sunt multiple: frica, nesiguranta, lipsa increderii in sine, respingerea sociala, nevoia de atentie, suprasolicitarea, un mediu familial tensionat sau violent, reguli de educatie laxe, educatia agresiva, dificultati de adaptare, expunerea la filme sau jocuri cu continut violent, grupul de prieteni etc. Este esential sa identificam corect factorii care declanseaza si intretin manifestarile agresive.

Agresivitatea la copil poate imbraca forme diferite: comportament opozant, tulburari de conduita, agresivitate verbala si/sau fizica. Ea poate aparea reactiv, ca raspuns la o amenintare sau acumulare a tensiunilor, sau proactiv, atunci cand este planificata si se manifesta in lipsa sentimentului de manie sau a unui stimul provocator.

Comportamentul agresiv al copilului poate fi oprit din timp!

Fiecare copil experimenteaza diferite forme de comportament prin intermediul carora invata atat despre sine, cat si despre ceilalti. Manifestarile agresive, ca muscatul sau lovitul, incep ca un comportament normal de explorare. Dar ele sunt inspaimantatoare pentru copil. Acesta este coplesit de pierderea propriului control. Cand un copil este coplesit, el trebuie sa se apere, devenind insensibil la alti copii sau la persoanele din jurul sau.

Un copil pedepsit cu bataia sau lasat singur in asemenea momente este supus riscului de a crede despre el insusi ca este intr-adevar rau si va persevera apoi in aceasta atitudine. Este esential sa devina constient de consecintele actiunilor sale, dar, daca va fi coplesit, nu va invata.

Pentru a se putea indrepta, copilul agresiv trebuie incurajat sa creada ca va invata sa se controleze. El are nevoie sa fie linistit si sustinut, pentru a avea ocazia sa-i para rau in siguranta. De-abia atunci va regreta cu adevarat ce a facut, va incerca sa repare raul facut si va observa ca ajuta la ceva. Scopul este sa fie ajutat sa-si recunoasca sentimentele de vinovatie si sa dezvolte capacitatea de a se opri singur. Intre timp, el are nevoie de ajutor pentru a-si mentine speranta ca va reusi.

Psihoterapia copilului agresiv

Comportamentul agresiv al copilului interfereaza negativ cu integrarea sociala si construirea de relatii sanatoase cu cei din jur si are tendinta de a se perpetua la varsta adulta. El poate fi oprit din timp, printr-un program terapeutic care sa transforme agresivitatea copilului in gasirea echilibrului si a unor alternative comportamentale adaptate social.

Obiectivele programului terapeutic pentru copii:

  • Stabilirea regulilor grupului si construirea motivatiei pentru schimbare: copiii sunt incurajati sa vorbeasca liber si fara teama despre problemele lor, sa le exploreze in vederea cunoasterii. Ei incheie un contract care prevede comportamentul permis si nepermis in cadrul grupului si un set de recomense si sanctiuni pentru respectarea punctuala a contractului.
  • Recunoasterea emotiilor negative; identificarea cauzelor care declanseaza raspunsul agresiv: jocul pe care il propun ii ajuta pe copii sa fie atenti la ce se intampla in corpul lor atunci cand experimenteaza diferite emotii. Copiii invata treptat sa intre in contact cu propriile senzatii, trairi, nevoi, dorinte si asteptari, sa le recunoasca si sa le denumeasca, ca parte a dezvoltarii emotionale.
  • Recunoasterea emotiilor celuilalt si exersarea empatiei: prin joc, copiii invata sa recunoasca cu acuratete emotiile altor persoane (nivelul 1: prin expresia faciala, nivelul 2: prin postura corporala, nivelul 3: prin voce, nivelul 4: prin desen) si sa se identifice emotional cu o alta persoana. Copiii invata sa inteleaga ca oameni diferiti traiesc aceeasi emotie in contexte diferite, ca oameni diferiti traiesc emotii diferite in acelasi context si ca aceeasi emotie este exprimata diferit de catre oameni diferiti.
  • Imbunatatirea abilitatilor de exprimare a emotiilor negative. Antrenamentul asertiv: copiii exerseaza abilitatea de a-si exprima cat mai bine punctul de vedere si interesele, fara a le nega pe ale celorlalti, prin exercitii de exprimare a sentimentelor si a opiniilor contrare, exercitii de realizare a unor afirmatii la persoana intai – „Eu” –, exercitii de dezvoltare a autonomiei si responsabilitatii.
  • Dezvoltarea capacitatii de autocontrol; gasirea de noi modalitati de a face fata situatiilor stresante: practicarea unor exercitii de relaxare (Povestile capitanului Nemo), de amanare a reactiilor de moment si experimentarea de noi feluri de a reactiona la furie, suparare si stres.
  • Dezvoltarea stimei de sine si a respectului de sine; stimularea sentimentului de competenta personala: prin joc, exercitii de focalizare pozitiva si exercitii de adresare/primire de complimente, copiii sunt incurajati sa descopere lucrurile pe care le apreciaza la ei insisi, de care sunt mandri, care ii fac sa fie speciali, capacitatile si resursele lor interioare, sursele lor de bucurie.
  • Invatarea si exersarea comportamentelor prosociale: corectitudine, colaborare, negociere, intrajutorare, incredere, toleranta.
  • Solutionarea pasnica a conflictelor si fixarea comportamentelor nonagresive: se promoveaza strategii de invatare prin cooperare si colaborare, se incurajeaza munca in echipa si procesele competitive benefice, in care partile sa „concureze” unele cu altele dar fara a se ajunge la conflicte disfunctionale, cu efecte negative atat la nivel individual cat si la nivel de grup. Copiii sunt incurajati sa se imagineze cat mai detaliat peste cativa ani si sa se proiecteze cu indrazneala in viitor, cand problema lor va fi de mult uitata.

Cabinetul Individual de Psihologie Schiffer Ingrid, Timisoara, organizeaza grupuri de management al furiei si agresivitatii la copii, incepand cu luna iunie 2013. Programul terapeutic este adaptat pentru categoriile de varsta: 3-6 ani, 7-10 ani, 11-14 ani si consta in opt sedinte saptamanale de cate doua ore, in care participantii invata sa controleze impulsurile agresive si dezvolta alternative comportamentale si competente sociale care ajuta la prevenirea raspunsului agresiv.

Avantaje:

  • Copiii invata noi patternuri comportamentale intr-un mediu suportiv, securizant si intr-o atmosfera destinsa.
  • Programul terapeutic poate fi adaptat in functie de nevoile speciale ale grupului de participanti.
  • Grupul terapeutic este un catalizator al schimbarii si o reala sursa de suport.
  • Parintii beneficiaza de doua sedinte gratuite de informare.

Date de contact:

Ingrid Schiffer

psiholog, psihoterapeut

Telefon : 0728.042.470

E-mail: schiffer.ingrid@portrait101.ro, schiffer.ingrid@gmail.com

Adresa: Timisoara, judetul Timis, Calea Dorobanţilor nr. 34

Web: www.portrait101.ro

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  
  •   comentarii

Articole din cresterea-copilului

Sfatul expertului