Cresterea copilului

# dreptul copiilor la educatie #educatie #copii

Dreptul copiilor la educatie – promisiuni versus realitate

Poate credeati ca 1 Iunie, Ziua Internationala a Copilului, se sarbatoreste pe intreg mapamondul (chiar daca nu in aceeasi zi)... Insa, nu e asa. Doar 4 din 10 tari recunosc aceasta sarbatoare, a carei origine dateaza de acum 165 ani, cand un pastor american a organizat o predica speciala in care le recomanda parintilor sa se angajeze ca isi vor creste copiii in buna traditie crestineasca. ~70 ani mai tarziu, zeci de tari au adoptat „Declaratia pentru protectia copilului” si odata cu aceasta si aceasta Zi, scopul fiind de a promova bunastarea copiilor din intreaga lume. Apoi, la Conventia ONU din 1989 privind drepturile copilului s-a declarat ca fiecare copil are dreptul la supravietuire, dezvoltare personala si protectie impotriva exploatarii si violentei.

 

In lume, inca exista o mare discrepanta intre deziderate si realitate. Potrivit UNICEF ~170 milioane copii lucreaza, jumatate dintre ei chiar 16 ore pe zi. Evident ca acestia nu mai au cand sa mearga si la scoala. Iar exploatarea copiilor prin munca (70% agricola) este de 3 ori mai mare in mediul rural decat in urban.

Romania copiilor de la sat

21% dintre copiii din mediul rural considera ca nu sunt niciodata sau sunt doar uneori fericiti, potrivit studiului ″Bunastarea copiilor din mediul rural″ (Fundatia World Vision Romania 2020). 80% dintre ei muncesc 1-2 ore pe zi in gospodarie, fac curatenie, ingrijesc animalele sau au grija de alti membri ai familiei. (Doar) o treime dintre parinti recunosc ca au un comportament necorespunzator cu propii copii (ii imbrancesc, jignesc, lovesc). Iar 1 din 10 copii recunoaste ca seara se duce flamand la culcare.

Sa mai vorbim despre educatia lor? Aflati ca 68% dintre elevii din mediul rural merg la scoala pe jos, 17% parcurgand zilnic 8 km, unii si mai mult. Iar cand ajung, 71% se  confrunta cu violenta prezenta acolo. Asa ca nu-i de mirare ca la doar 61% dintre ei le place la scoala (fata de 74% in 2016), mai ales ca un sfert dintre ei nu au rechizitele necesare fiindca parintii trebuie sa faca economii.

Insa, ce asteptari sa avem de la parintii needucati care, in proportie de peste 30%, considera ca pentru a-ti gasi de lucru e mai important sa ai relatii decat sa termini o scoala? Majoritatea celor care renunta la studii o fac pentru ca familia nu-si permite costurile aferente, impunandu-le sa munceasca cu ziua. Mai exact: 21% dintre cei care termina 8 clase nu mai merg la liceu, 12% lucreaza in gospodarie si 5% cu ziua.

Adevarul doare: copiii constituie categoria sociala cea mai expusa saraciei si excluziunii sociale, Romania fiind in fruntea tarilor europene cu un risc de 35,8% in 2019, mai exact cu 12% peste media europeana, conform Eurostat. Practic, 50% dintre parinti nu respecta dreptul copiilor la protectie, iar 65% nu le respecta dreptul la libera exprimare. Pana la varsta maturitatii acesti copii devin victimele mentalitatii si comportamentului celor care ar trebui sa le serveasca drept modele in viata – caci 80% dintre copii asa isi vad parintii...

In concluzie, situatia existenta in mediul rural descrie o Romanie a lipsurilor elementare de hrana, haine, igiena, rechizite, sanatate si protectie, in care persista o rata ridicata a mortalitatii infantile, a abandonului scolar, saracie si excluziune sociala. Lipsa educatiei majoritatii parintilor se rasfrange asupra copiilor care risca sa reitereze acelasi comportament mai tarziu. Astazi, aproape 10% (~400.000) dintre copiii cu varsta intre 3 si 17 ani nu urmeaza nicio forma de invatamant.

Asadar, daca nu mai devreme de acum 200 ani scoala era considerata o pedeapsa – „Se recrutau invatacei, copii prinsi, furati de prin sate, din care se faceau oameni de treaba, vladici si egumeni si preuti si diaconi pre la svintele manastiri.” („Istoria învățământului românesc” – Nicolae Iorga) –, azi putem spune, fara sa exageram, ca e o corvoada.

Unde gresim?

Un copil aflat intr-un spatiu murdar va face murdarie. Daca invatamantul romanesc il primeste „cu bratele deschise” in cladiri pline de igrasie si mucegai, cu bancute rupte, usi/geamuri/pardoseli deteriorate, acoperisuri si tavane prin care ploua, curti pline de noroi, sobe in salile de clasa si WC in spatele scolii, ce mesaj ii transmite copilului? Contactul lui cu scoala pe durata celor 8-12 ani de copilarie va fi asociat cu un sentiment de dezgust de care se poate disocia doar prin indiferenta. Lipsa de respect pe care i-o arata cei care ar trebui sa-l protejeze va fi perpetuata de copil si la maturitate din cauza exemplarei trasaturi a romanilor de adaptare la orice situatie. De a supravietui in orice conditii. Si de aici o intreaga cultura anti-Romania... Iar daca mai luam in calcul si metehnele scolii romanesti - metodele punitive, accentul pus de profesori pe memorare si pe automatisme mentale –, atunci reteta dezastrului e completa. De aceea astazi mai mult de jumatate dintre elevi sunt analfabeti functional (au competente limitate de a citi, scrie si de a calcula). „Normal”, daca rata abandonului scolar este de 15% (mult peste media de 10% a UE). Iar si iar suntem in topul rusinii. Insa, paradoxal, auzim des in jurul nostru ca suntem mai destepti decat europenii, americanii... Insa, odata trecuta granita, aroganta nefondata care ne caracterizeaza dispare. Oare cati dintre cei 9,7 milioane romani plecati din tara presteaza munci intelectuale?

Dar si mai trist este ca jumatate dintre tinerii acestei tari isi doresc sa plece si ei...

Asa ca haideti sa incepem (/continuam) cu inceputul! Si sa apasam pe butonul de resetare pentru a ne schimba mentalitatea gresita. Caci, in acest moment nu natalitatea in scadere e principalul pericol pentru tara noastra, ci emigratia. Ce indeamna oamenii, care-si iubesc tara, sa plece, totusi? Motivele sunt de ordin financiar, administrativ, logistic sau care tin de demnitatea umana.

Se stie ca un copil isi formeaza personalitatea (temperament+caracter) pana la varsta de 7 ani. Iar ultimii 2-3 coincid cu primii ani de scoala. Absorbind fiecare informatie si experienta, perceptia formata il va marca pe tot restul vietii. Iar daca autoritatea de orice fel ii transmite un mesaj contradictoriu, ii creeaza confuzie, frustrare si, mai tarziu, furie. Mai mult decat atat, pe langa modelul educational romanesc ramas in urma, copilul preia credintele si convingerile de viata ale parintilor tratati si ei, in copilarie, cu aceeasi lipsa de respect pe care, acum, la maturitate, o „intorc” din plin. Poate chiar fara sa fie constienti. Un cerc vicios din care nu vom scapa daca nu avem curajul sa admitem ca gresim.

Si, totusi, se poate!

Cele 42 drepturi ale copilului din Conventia Natiunilor Unite atesta ca fiecare copil are dreptul la viata, la educatie, la o dezvoltare armonioasa si la viata de familie. Asociația BookLand militeaza pentru dreptul la educatie al copiilor renovand scolile din mediul rural. In ultimii 2 ani a renovat 37 scoli, anul acesta urmand inca 29. Fara granturi europene, pur si simplu mobilizand sute de companii sa contribuie cu bani, produse sau servicii (prin redirectionarea celor 20% din impozitul pe profit/venit conform Legii Sponsorizarii nr. 32/1994). Astfel se vede puterea si determinarea domeniului privat in a schimba lucrurile in domeniul bugetar, iar asta – datorita implicarii si responsabilitatii echipei BookLand – intr-un timp record si de 25 ori mai eficient din punct de vedere costuri.

Daca un simplu ONG a renovat si dotat anul trecut 23 scoli avand la dispozitie mai putin de 1 milion euro, schimband destinul a 4.000 elevi (insa, imaginati-va cate zeci de mii vor trece pragul scolilor in urmatoarele cicluri scolare!), inseamna ca mai exista o sansa. Initiative similare mai sunt in tara, din fericire, acesti catalizatori ai societatii civile si ai mediului privat fiind necesari la ora actuala mai mult ca oricand pentru a reaseza lucrurile pe fagasul normal.

Cele 23 institutii scolare renovate de Asociatia BookLand anul trecut se afla in 15 judete: Arad (Curtici si Satu Nou), Hunedoara (Rapoltu Mare, Bobalna si Orastioara de Sus), Caras-Severin (Clocotici), Vrancea (Popesti), Bacau (Tepoaia), Bistrita Nasaud (Sangeorzu Nou si Bichigiu), Brasov (Homorod si Daisoara), Sibiu (Boita), Olt (Topana), Arges (Domnesti si Mosoaia), Calarasi (Unirea), Iasi (Zbereni), Neamt (Pastraveni – finalizare in Iun’22), Galati (Grivita) si Tulcea (Nalbant si Nicolae Balcescu).

„Cu sprijinul dvs, visul nostru si al copiilor nostri a devenit realitate! Multumita dvs le putem arata acestor copii ca exista o lume mai buna!” – Oana Veresezan, Director Scoala Gimnaziala nr.2, comuna Curtici (ARAD).

„Am cunoscut niste oameni minunati, interesati de soarta copiilor din mediul rural, care stiu ca fara buget suficient nu poti asigura conditiile optime in scoala.” – Dalma Peter, Director Scoala Gimnaziala ”Simonyi Imre”, sat Satu Nou (ARAD).

„Rezultatele se vad pe chipurile senine ale copiilor de la Gradinita, care in ultima perioada a anului scolar au zambit si s-au bucurat din tot sufletul pentru minunea daruita. Prezenta la cursuri a fost aproape de 100 % zilnic. Un mare plus pentru toti!” – Gabriela Tellman, Director Scoala Primara, sat Bobilna (HUNEDOARA).

 „Dedicatie si sensibilitate, imbinate cu a face, sunt suficiente pentru a transforma vise mari in realitate. Asta face BookLand. Si, pentru tot ce face, exista un singur cuvant: Multumesc!” – Gabriela Tellman, Director Scoala Gimnaziala, sat Rapoltu Mare (HUNEDOARA).

„Dumnezeu a oranduit sa ne intalnim, sa colaboram si sa rezulte un lucru bun! Astfel, se poate demonstra ca, daca vrei cu adevarat, poti.” – Vasile Marian Inasescu, Primar comuna Orastioara de Sus (HUNEDOARA).

 „Pentru mine si scoala, Asociația BookLand inseamna un vis care s-a concretizat prin lucruri atat de frumoase. Toți copiii merita scoli frumoase, bine dotate, mai ales ca ei reprezinta viitorul nostru.” – Nicoleta Diaconu, Director Scoala Gimnaziala, sat Topana (OLT).

„Actionand ca o adevarata interfata intre sponsori, firme de constructii si scolile aflate in suferinta acesti adevarati magicieni de la Asociatia BookLand au pus tot acest angrenaj in miscare facand ca lucrurile sa se intample.” – Doru Popescu, Director Scoala Gimnaziala ”Ion Albescu”, sat Boita (SIBIU).

„Un mare filosof german a spus candva: Cine inchide o scoala deschide o temnita! In antiteza, putem sa spunem: cine renoveaza o scoala cladeste un colt de rai! Asta ati facut dumneavoastra, BookLand, si va multumim!” – Marina Spataru, Director Scoala Gimnaziala, sat Clocotici (CARAS SEVERIN).

„Colaborarea intre oameni din domenii diferite si cu calificari diferite a avut un singur scop: starea de bine a copiilor din scoala noastra. Pentru mine, ca director nou al scolii, pot spune ca am trecut proba de foc in crearea unor relatii trainice cu autoritatile locale si cu oamenii din comuna.” – Liviu Moise, Director Scoala Gimnaziala nr.1, comuna Unirea (CALARASI).

 „Dorim ca printr-o buna manageriere, acest proiect sa devina un succes. Aducem multumiri celor implicati in acest proiect. Alaturi de dumnealor vom putea sa ne numim, fara falsa modestie, scoala europeana in slujba viitorului copiilor nostri.” – Georgeta Smadu, Director Liceul Tehnologic "Petre Ionescu Muscel", comuna Domnesti (ARGES).

„Daca am avea mai multe asociatii precum Asociatia BookLand sunt ferm convins ca am putea muta muntii.” – Iulian Costeleanu, Director Scoala Gimnaziala, comuna Mosoaia (ARGES).

„O  scoala moderna, curata si cu toate dotarile necesare pune umarul la un viitor mai bun pentru elevi. Proiectul m-a invatat ca mentalitatile pot fi schimbate, ca membrii comunitatii se pot implica concret in schimbarea destinului unei intregi generatii de copii.” – Adrian Mihailescu, Director Scoala Primara, sat Tepoaia (BACAU).

„BookLand a demonstrat ca se pot face adevarate minuni cu scolile – pacienti, aflate in pragul apelului la 112.” – Ionut Bercaru, Director Scoala Gimnaziala ”Profesor Dr. General Gheorghe V. Zaharia” + Gradinita cu Program Normal nr.1, sat Popesti (VRANCEA).

„Ii consideram ca pe o familie, o familie frumoasa, unita, care ne-a raspuns cu multa caldura tuturor nevoilor, chiar si mai mult.” – Nicoleta Arnautu, Director Scoala Gimnaziala, comuna Nalbant & Scoala Gimnaziala+Gradinita, comuna Nicolae Balcescu (TULCEA).

„Proiectul bine gandit, precum si colaborarea dintre asociatie, scoala si primarie, au reusit sa creeze pentru elevii scolii noastre un mediu favorabil pentru o educatie de calitate.” – Ana Hristea, Director Scoala Gimnaziala, comuna Homorod (BRASOV).

„Cu toate ca de-a lungul colaborarii noastre am avut de trecut si anumite obstacole (venite de unde trebuia sa vina sustinere), am ajuns cu bine la sfarsitul proiectului de renovare. Pentru aceasta  multumim BookLand pentru lucrurile frumoase pe care le-a facut pentru noi si le dorim sa aiba putere si resurse financiare, pentru a renova cat mai multe scoli din mediul rural.” – Angela Boboia, Profesoara Scoala Gimnaziala & Gradinita, sat Daisoara (BRASOV).

„Multumim BookLand si partenerilor sai pentru bunavointa, implicare, daruire, seriozitate si, mai ales, pentru ca au reusit sa ne redea speranta si curajul, amintindu-ne ca si scolile mici din sate uitate, impreuna cu elevii, profesorii si angajatii lor, poarta o mare insemnatate pentru viitor!” – Ancuta Cozma, Coordonator Scoala Gimnaziala, sat Sangeorzu Nou (BISTRITA NASAUD).

„Mai avem putin si ne vom bucura de rezultatele a 7 luni de munca intensa depusa de BookLand! Stim ca dimensiunea si complexitatea lucrarilor necesare scolii noastre au implicat eforturi imense pe care nimeni altcineva nu le-ar fi facut.” – Domnica Homei, Director Scoala Gimnaziala, sat Bichigiu (BISTRITA NASAUD).

„Vazand cum se schimbau lucrurile in fiecare zi in scoala noastra, imi crestea inima de bucurie. Speranta ca acesti copii vor avea o alta sansa in viata este acum o certitudine.” – Dumitru Ezaru, Director Scoala Gimnaziala, sat Zbereni (IASI).

„Apreciem mult faptul ca in scoala noastra BookLand a investit cat in 2-3 scoli la un loc, data fiind vechimea acesteia. Nu credeam ca o s-o readucem la viata intr-un timp record si atat de frumos!” – Loredana Constandache, Director Scoala Gimnaziala, comuna Grivita (GALATI).

„Cei aproape 500 elevi care ne trec pragul anual vor fi mai motivati sa invete beneficiind de actualele conditii. Astfel, copiii din mediul rural au sansa de a-si atinge adevaratul potential.” – Elena Perta, Director Scoala Gimnaziala, comuna Pastraveni (NEAMT).

Anul acesta, asociatia si-a asumat 29 scoli in 23 judete, una dintre ele fiind nu doar de renovat, ci de construit efectiv (termenul de executie de 12 luni pe care BookLand si l-a propus va fi o reala provocare pentru toate partile implicate).

 „De cativa ani, atunci cand sunt la volan, multumesc in gand. Cui? Masinilor cu numele sponsorilor nostri, roind ca niste furnicute. Recunostinta si satisfactia ca suntem pe lista lor de fapte bune imi umplu sufletul de bucurie. Adevarul e ca, fara aceste companii private carora le pasa de educatia micutilor romani, noi n-am fi facut nimic, oricat de dedicati am fi misiunii noastre. Din fericire, a fost posibil. Uneori ritmul nostru feroce de a duce lucrurile la bun sfarsit rapid si eficient se loveste de lentoarea cu care beneficiarii nostri sunt obisnuiti sa faca lucrurile. Insa, nu ne lasam si invatam in fiecare zi cum sa fim mai buni in ceea ce facem. Asa ca, sanatosi si harnicuti sa fim, ca planuri mari de indeplinit avem. Bineinteles, cu ajutorul Partenerilor nostri!” – Mihaela Petrovan – Fondator Asociația BookLand.

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din cresterea-copilului

Sfatul expertului

Sfatul expertului