Cresterea copilului

#zilele dinozaurilor #evenimente #dinozauri #romexpo

Dinozaurii te asteapta la Romexpo pana pe 25 aprilie

Cum iti imaginezi dinozaurii? Infricosatori, cu dinti imensi si cu un mers greoi care cutremura pamantul? Ti-ai imagina oare un dinozaur alergand cu peste 50 de km pe ora? Surprinzator sau nu, acesta era modul de vanatoare al unui Tyrannosaurus. Aceste animale preistorice, dinozaurii, au dominat ecosistemul terestru in urma cu 220 de milioane de ani in urma, pe o perioada de peste 100 de milioane de ani.

Despre dinozauri se cunoaste faptul ca detineau dimensiuni impresionante, depasind chiar 30 de metri lungime si 15 metri inaltime. Insa, existau si dinozauri foarte mici, chiar de talia unei gaini. Dinozaurii au disparut intr-un mod misterios, iar una dintre teoriile care explica disparitia acestora este aceea ca Pamantul a fost lovit de un asteroid.

Ceea ce a ramas in urma dinozaurilor sunt fosilele descoperite in intreaga lume, dupa care au fost realizate modele similare care imita perfect realitatea. Aceste modele le poti descoperi numai la Zilele Dinozaurilor , eveniment care are loc la Romexpo, pana pe 25 aprilie.

Iata cateva informatii despre speciile de dinozauri

1  HADROSAURUS (fosila)

Hadrosaurus a fost primul dinozaur al carui schelet a fost asamblat si expus in America de Nord inca din 1868. Fosila a fost observata in New Zork cu 30 de ani mai devreme, insa atunci nu i-a fost acordata prea mare atentie; doar dupa 20 de ani a fost excavata de catre J. Leidy, un paleontolog al secolului 19.

Cu toate ca acest dinozaur este cunoscut mai degraba dupa nume decat dupa ramasitele sale incomplete, el inca ajuta la definirea uneia dintre cele mai spectaculoase familii de dinozaurii: Hadrosauridae, sau „dinozaurii cioc de rata”. De asemenea, Hadrosaurus si-a mai obtinut si statutul de dinozaur oficial al orasului New Jersey an 1991. De curand, acest dinozaur a contribuit la definirea caracteristicilor generale dupa care un animal este considerat a fi dinozaur si a fost una dintre primele specii ale carui continut al stomacului a fost analizat in 1922.

2 COELOPHYSIS

Masoara pana la 3 m in lungime si cantareste intre 15 si 30 kilograme

A fost unul dintre primii dinozauri din grupul carnivore teropode. Este bine cunoscut, avand in vedere ca s-au descoperit peste 100 de schelete din aceasta specie (unele aproape complete) in regiunea de sud-vest a Statelor Unite. Aceasta specie era rapida si agila. Pentru o perioada lunga de timp, s-a crezut ca Coelophysis era o specie canibala, datorita numeroaselor ramasite de Coelophysis descoperite in organismul altor Coelophysis. Insa astazi aceasta ipoteza a fost discreditata, iar ramasitele probabil apartin altor tipuri de reptile. Se crede ca acest dinozaur se hranea cu soparle, pesti si insecte, pe care le vana, cel mai probabil, folosindu-se de o miscare rapida a gatului sau lung si flexibil, intr-o oarecare masura similar gatului cocostarcilor de astazi.

3 PLATEOSAURUS

Pana la 9 metri inaltime, cantarind 9 tone.

Descoperit in Germania in anii 1830, cand termenul „dinozaur" nu fusese inca inventat, acesta a fost unul dintre primii dinozauri dezgropati, dar nu a fost recunoscut ca atare la momentul respectiv. Este cunoscut pe larg, avand in vedere ca s-au dezgropat sute de astfel de fosile. De asemenea, a fost unul dintre primii dinozauri erbivori care au aparut in registrul fosilelor. Este unul din primii membri ai unui grup de dinozauri primitivi numiti prozauropode, care se crede ca au evoluat dupa milioane de ani in faimosii si giganticii sauropozi (gaturi lungi) care populau restul erei Mesozoice.

Acesta a fost unul dintre cei mai mari dinozauri de pe planeta la momentul respectiv, si unul dintre cei mai numerosi.

4 SCELIDOSAURUS

Pana la 4 metri inaltime, cantarind aproximativ 250 kg.

Unul dintre primii dinozauri descrisi in 1868 de Sir Richard Owen, aceasta specie are o importanta majora in intelegerea evolutiei timpurii a subordinului (Thyreophora) care include Ankylozaurii si Stegozaurii, care au armura. Una dintre cele mai distinctive caracteristici ale acestui dinozaur primitiv este armura sa, fiind formata din scuturi osoase (osteoderme) implantate in piele, de la cap pana la varful cozii.

5 KENTROSAURUS

Pana la 4 metri inaltime, cantarind aproximativ 300kg.

Aceasta specie a fost una dintre cele mai relevante descoperiri din expeditiile in Africa de Est din anii 1909 – 1912. Stegosaurienii poarta o asemanare puternica cu rudele lor Nord-Americane, dar prezinta si anumite diferente.

De exemplu, aveau un rand dublu de placi in forma de zmeu, de la cap la solduri; dar aceste placi erau mult mai mici decat cele ale Stegozaurului. De asemenea, de la solduri, placile deveneau tepi, ceea ce nu se poate spune despre Stegozaur. In plus, aveau doi tepi care ieseau, probabil, din umeri sau din solduri. Kentozaurii traiau alaturi de Brachiozauri, fiind contemporani si cu dinozaurii din Formatiunea Morrison, precum Allozaurii, Stegozaurii etc.

6 DILOPHOSAURUS

Inaltime pana la 6 metri, cantarind sub o jumatate de tona.

Acest carnivor este bine cunoscut datorita multor fosile bine pastrate. Iese in evidenta datorita craniului sau aparte, marcat de doua creste osoase subtiri care ies din bot si urca in diagonala, formand un V; si pentru dispunerea anormala a dintilor sai ascutiti in mandibula. Povestea descoperirii sale si a descrierii ca nou gen de dinozauri este plina de evenimente, avand in vedere ca a fost descoperit prima data in 1942 dar descris doar in 1954, cand a fost clasificat drept Megalosaurus wetherilli. Doar in 1970 a fost denumit Dilophosaurus wetherilli, cand crestele caracteristice de pe craniu au fost descoperite. Se crede ca aceasta specie vana in grupuri. Au fost descoperite urme fosilizate de Dilophosaurus.

Articole din cresterea-copilului