Antecedentele lui sunt nesemnificative. Daca debutul este precoce, spre luna a 4-a – a 8-a de viata la acesti copii se remarca lipsamiscarilor anticipatorii atunci cand sunt luati in brateprecum si lipsa zambetului ca raspuns la zambetul mamei.
Progresiv devine evidenta apatia, dezinteresul pentru persoanele din jur, copilul retragandu-se intr-o lume interioara in care jocurile ritualizate ocupa un loc important. Se semnaleaza perturbarea comunicarii interumane (izolare autista) Aceasta se manifesta printr-o totala indiferenta fata de persoanele din jur. Copilul priveste in departare aruncandu-si fugitive privirea asupra interlocutorului fara a avea acea privire sclipitoare.
Fata de persoanele din jur copilul autist manifesta dezinteres. Nu reactioneaza la prezenta sau absenta parintilor ca si cand ar fi singur. Esueaza in a stabili contact cu anturajul. Astfel el ciupeste sau musca persoanele din jur lipsitt fiind de orice expresie afectiva si poate face o criza de agitatie cu autoagresivitate cand cineva incearca sa-l scoata din lumea sa. In contrast cu incapacitatea de a stabili relatii sociale , copilul autist este indemanatic in a manipula mediul neinsufletit.
Poate manifesta interes pentru diverse obiecte insa fara a le utiliza intr-un anumit scop. Are o memorie buna pentru diverse aranjamente spatiale si preferinta pentru ordonarea unor obiecte deoarece el manifesta o nevoie obsedanta pentru “imuabil si identic”.
Se poate manifesta printr-o criza de manie si panica atunci cand survin schimbari in mediul din jurul sau. Afectivitatea unui copil autist este modificata – este detasat de parinti si legat de un obiect ciudat, pericolele reale nu-i provoaca frica, in schimb se sperie de stimuli obisnuiti ca intensitate.
Tulburarea limbajului vorbit
Uneori copilul autist emite sunete ciudate, fara semnificatie. Daca limbajul este dezvoltat se observa o discrepanta intre posedarea vocabularului si abilitatea de a-l folosi ca mijloc de comunicare sociala. Structura gramaticala este imatura, stereotipiile, neologismele si utilizarea neadecvata a pronumelui personal este frecventa.
Copilul vorbeste despre el la persoana a II-a sau a III-a nefolosind persoana I decat eventual dupa varsta de 5-7 ani sau chiar deloc. Dezvoltarea fizica a copilului autist este in general normala. Potentialul cognitiv poate fi bun dar cu realizari intelectuale inegale. Ei obtin performante in cate un domeniu, bazate pe o memorie remarcabila. In general copiii autisti sunt linistiti si pasivi.