#cronica #monica bellucci #vrajitori #jon turteltaub #jay baruchel #nicolas cage #_the-sorcerer-s-apprentice-2010

Cronica de film: The Sorcerer's Apprentice

Inca un film cu vrajitori de la Disney. Inca un esec de box-office care nu intra in graficele producatorilor. The Sorcerer’s Apprentice a fost gandit de Disney sa fie unul din blockbusterele verii 2010, mai ales ca filmul a avut un buget de peste 150 de milioane de dolari. Dar filmul lui Jon Turteltaub a trecut aproape neobservat prin salile de cinema, iar pana acum, dupa cateva saptamani de rulare, de abia si-a scos banii investiti in el.

The Sorcerer’s Apprentice este o poveste clasica cu si despre vrajitori si vrajitorii, inspirata oarecum de o secventa din Fantasia a lui Walt Disney ( Mickey Mouse era atunci ucenic de vrajitor), cu destule efecte speciale care sa-ti incante ochii, dar cu foarte putine elemente originale. The Sorcerer’s Apprentice nu este Harry Potter, deci spectaculozitatea ii lipseste, cel putin daca ai depasit varsta desenelor animate si a povestilor de genul asta.

Alt vrajitor, aceeasi poveste

the sorcerer's apprenticeIn urma cu 1300 de ani, marele vrajitor Merlin se lupta cu Morgana cea rea, care vroia sa domine lumea cu ajutorul zombilor. Cu ajutorul celor doi ucenici ai lui (erau 3, de fapt, dar unul este “the bad guy”), Balthazar (Nicolas Cage) si Veronica ( Monica Bellucci ), Merlin o invinge pe Morgana si o inchide intr-o papusa (stiti genul acela de papusi de lemn de diferite marimi asezate una intr-alta).

Balthazar, un Cage destul de energic si aproape amuzant cu palaria lui de vrajitor si cam chinuit de taskul de cautator de talente, primeste misiunea de a-l gasi pe Prime Merlinian, adica un viitor vrajitor de talia lui Merlin, singurul care va avea puterea s-o invinga definitiv pe Morgana.

Flash forward in anul 2000, il vedem pe Dave, un pusti de vreo 11 ani care incearca sa si el sa se combine cu o colega de clasa, dar, ah, destinul, este de alta parere. Dave ajunge fata in fata cu Balthazar Blake, iar acesta suspecteaza imediat, ca doar e vrajitor, ca pustiul ar putea fi viitorul mare magician pe care il cauta de secole. Si are dreptate, insa pustiul speriat nu vrea sa aiba nimic de-a face cu vrajitoria, mai ales ca experienta (mai ales bataia dintre Balthazar si Horvath – Alfred Molina – cel de-al 3-lea ucenic si fan al Morganei) l-au traumatizat cat pentru o viata.sorcerer

Dupa un al 2-lea salt in viitor, ajungem in zilele noastre, iar Dave (Jay Baruchel) este acum student ultra pasionat de fizica si de aceeasi fosta colega de scoala generala, Becky ( Teresa Palmer ). Balthazar ii da din nou peste cap existenta lui Dave, cicalindu-l cu destinul maret de vrajitor menit sa salveze lumea de spiritele rele pe care Morgana le poate elibera de indata ce va evada din papusa in care e captiva.

Horvath este admiratorul si suporterul Morganei care alearga dupa Balthazar si Dave ca sa ia papusa si s-o elibereze pe vrajitoarea rea . Este logic ca din meciurile lor ies scantei care necesita tot felul de efecte speciale (dragonul chinezesc din timpul unui festival in China Town sau vulturul de metal care prinde viata sub atingerea lui Balthazar).

The Sorcerer’s Apprentice – o poveste pentru kinderi

the sorcerer's apprenticeDe ce spuneam ca filmul duce o lipsa acuta de originalitate? Pentru ca este previzibil si urmeaza ca la carte povestea eroului ales de destin pentru ceva impotriva vointei, care trebuie sa-si accepte misiunea, sa treaca peste toate obstacolele pentru a salva lumea. Scenaristii mai introduc si niste subploturi de care ar fi putut sa ne scuteasca: cele doua povesti de iubire (Dave-Becky si Balthazar-Veronica).

Este insa de apreciat ca Nicolas Cage nu este mereu in centrul atentiei, filmul concentrandu-se pe personajul lui Dave. Jay Baruchel, in ciuda faptului ca are aproape 30 de ani, este foarte credibil in rolul studentului tocilar si ucenic de vrajitor, partial speriat, partial fara chef sa salveze lumea, dar mereu preocupat s-o cucereasca pe blonda Becky.

Alfred Molina este si in acest film enervant de nimerit pentru rolul lui Horvath: rau, arogant, cam haotic, dar cu simtul umorului, este inamicul perfect pentru Balthazar. Si mai mult impresioneaza in schimb Toby Kebell (RocknRolla, Prince of Persia: The Sands of Time) in rolul lui Drake Stone, un vrajitor reprofilat in magician de showbiz ca sa scoata mai multi bani si sa fie adulat de fani. Egocentrist si suferind de sindromul ADHD, Kebell este cea mai colorata prestatie din The Sorcerer’s Apprentice.

In schimb Monica Bellucci este aproape invizibila, prezenta ei fiind meteorica in film, scenaristii nu prea au bagat-o in seama si i-au dat doar vreo 2 replici si cateva minute pe ecran. Nu pot decat sa ma intreb daca nu cumva producatorii nu puteau sa distribuie o actrita mai putin cunoscuta la cat de mic este rolul.

The Sorcerer’s Apprentice este o distractie buna de sfarsit de saptamana, dar mai ales pentru kinderii care sunt acum in vacanta. Adultii nu vor gasi prea multe de apreciat in filmul lui Jon Turteltaub.

•
  •