#le concert #radu mihaileanu #comedie #drama #film #cronica #_le-concert-2009

Concertul - Ceaikovski nu a murit!

Extraordinar, emotionant, savuros, captivant sunt primele epitete care-mi imi vin in cap dupa ce am vazut Concertul lui Radu Mihaileanu.

Cineastul de origine romana stabilit in 1980 in Franta revine dupa 4 ani de absenta cu Concertul, o pelicula care promite cel putin la fel de mult precum: Va, vis et deviens si Train de vie , productiile sale anterioare.

Andrei Filipov (Alexei Guskov), dirijorul de prestigiu al Orchestrei Bolshoi, cea mai buna orchestra din Rusia, si considerat un geniu in Occident, este concediat in plina glorie. Andrei refuzase sa renunte la toti interpretii sai din orchestra care erau evrei. In zilele noastre Filipov are 50 de ani si inca lucreaza la Bolshoi, insa ca om de serviciu.

Intr-o dimineata Andrei gaseste un fax, de fapt o invitatie pentru ca orchestra sa cante la Paris pe o perioada de doua saptamani, ca inlocuitor de ultim moment pentru Filarmonica din San Francisco. Andrei concepe un plan aparent imposibil: va aduna toti vechii lui prieteni muzicieni, un grup eterogen ce-si castiga in prezent existenta in Moscova ca soferi de taxi, stergatori de parbrize, negustori ambulanti, paznici la muzeu, furnizori de efecte sonore in filme porno. Vor pleca impreuna la Paris dandu-se drept membrii orchestrei de la Bolshoi.

Asemeni celorlate filme ale sale, Radu Mihaileanu face din Concertul un veritabil turn Babel in care isi gasesc loc actori de diferite nationalitati si etnii: rusi, tigani, evrei, romani si francezi.

Concertul
In ciuda distributiei pestrite care e posibil sa fi ingreunat filmarile, pelicula lui Mihaileanu da dovada de unitate pe intreaga sa durata (116 minute). Amestecul de culturi pestrite te intriga si in acelasi timp te cucereste. Cuvintele in limba rusa sunt rostite apasat si te izbesc asemenea unui bici. In felul asta sansele de a adormi la film sunt egale cu zero.

Odata ajunsi la Paris membrii gastii de instrumentisti rusi isi incearca cunostintele de limba franceza. Razi in hohote descoperind cum franceza lui Moliere este pocita in fel si chip. Cand vocabularul limbii franceze este extrem de limitat, unele personaje recurg la artificii. Este cazul lui Sasha Grossman, care acolo unde nu gaseste cuvantul frantuzesc potrivit, tranteste termenul direct in limba rusa.

Desi la prima vedere principalul scop al membrilor orchestrei prigonite pare acela de a demonstra lumii intregi ca inca mai pot sa functioneze ca un ceas elvetian la fel ca in urma cu 30 de ani, pana la urma descoperim ca fiecare doreste cu totul altceva.

Concertul
Astfel, doi trompetisti evrei scot bani din piatra seaca si din telefoane chinezesti si cartele SIM false, instrumentistii tigani sterpelesc din Paris instrumente, haine, pantofi, in timp ce managerul orchestrei, un vechi activist comunist, isi vede visul cu ochii: sa rosteasca un discurs in plenul adunarii membrilor Partidului Comunist Francez, iar sponsorul orchestrei se da mare in fata camerelor de luat vederi in postura de violoncelist prost. Desi vrea sa demonstreze ca poate dirija excelent si dupa 30 de ani de pauza, Andrei e mai degraba preocupat sa o intalneasca pe fiica unor fosti instrumentisti de-ai orchestrei, de moartea carora acesta se simte inca vinovat.

Te poti astepta sa vezi in Concertul cam orice, incepand de la fabricarea de pasapoarte pe banda in sala de asteptare a aeroportului, pana la surprinzatoarea aparitie a caftitorului de K1 si vedeta de carton, Tolea Ciumac, in rolul unui fioros bodyguard rus.

Concertul
Muzica are un rol coplesitor in “Concertul”. Insusi Radu Mihaileanu declara intr-un interviu ca muzica este “sufletul unui film”. In “Concertul” ne intalnim cu influente slave si elemente din folclorul tiganesc, insa felia cea mai mare o ocupa muzica clasica in general, si opera compozitorului Ceaikovski, in particular. Ceaikovski este cel care te face sa razi, sa plangi, sa-ti traiesti cu pofta viata.

Concertul nu e cu bataie, nici cu efecte speciale, ci este un crampei de viata, o poveste despre camaraderie, vointa si, nu in ultimul rand, un indemn spre descoperirea adevaratelor valori ale vietii.

Urmareste mai jos trailerul filmului Concertul, in regia lui Radu Mihaileanu

•
  •