Obligativitatea fisei de pontaj zilnice pune in dificultate angajatorii. Dificultatea vine intocmai de la modificarea Codului Muncii, mai precis a Articolului 119, care precizeaza in mod expres ca: Angajatorul are obligatia de a tine la locul de munca evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidentierea orei de incepere si a celei de sfarsit al programului de lucru si de a supune controlului inspectorilor de munca aceasta evidenta ori de cate ori se solicita acest lucru.
Asadar, angajatorul are obligatia de a tine la locul de munca evidenta orelor de munca prestate zilnic de fiecare salariat. Nimic neobisnuit pana aici, deoarece angajatorii faceau deja aceasta activitate prin foaia colectiva de prezenta. Noutatea este data de faptul ca pe pontajul zilnic acum exista obligativitatea sa se evidentieze ora de incepere si cea de sfarsit a programului de lucru si de a supune controlului inspectorilor de munca aceasta evidenta ori de cate ori se solicita acest lucru.
Aceste prevederi nou-introduse, desi au ca scop combaterea muncii nedeclarate, ingreuneaza flexibilitatea raporturilor de munca, precum si viaţa angajatorilor care vor fi nevoiti sa investeasca mai mult timp in efectuarea pontajului sau in costuri cu investitia in sisteme informatice de pontare electronica.
Odata cu implementarea acestei modificari, angajatorii intampina probleme in pontajul salariatilor part-time, a salariatilor care lucreaza pe teren sau a celor care desfasoara telemunca.
In ceea ce priveste evidentierea pauzelor in fisele de pontaj in cazurile in care durata zilnica a timpului de munca este mai mare de 6 ore, salariatii au dreptul la pauza de masa, iar tinerii in varsta de pana la 18 ani beneficiaza de o pauza de masa de cel putin 30 de minute, in cazul in care durata zilnica a timpului de munca este mai mare de 4 ore si jumatate.
Pauzele, cu exceptia dispozitiilor contrare din contractul colectiv de munca aplicabil si din regulamentul intern, nu se vor include in durata zilnica normala a timpului de munca, deci vor fi evidentiate separat.
Pentru a va oferi un punct de pornire asupra modului de implementare in practica a acestei schimbari legislative va propunem mai jos un model orientativ de foaie colectiva de prezenta.
Sursa foto: safety4sea.com