Evenimentele triste din ultima perioada, in care angajati din diverse firme si-au pus capat zilelor, au demonstrat ca stresul profesional a devenit un fenomen din ce in ce mai intalnit si demn de luat in seama, in special in aceasta perioada de criza economica.
Potrivit statisticilor, unul din doi angajati se declara stresati la serviciu. Fie ca este vorba de cerintele angajatorului precum productivitate crescuta, fie ca exista resentimente din partea lucratorului cauzate de absenta recunostintei, factorii de stres de la serviciu sunt din ce in ce mai numerosi.
Cum apare stresul?
Potrivit specialistilor, stresul se manifesta in patru etape:
Etapa 1. Avertismentul. Primele semne sunt mai mult emotionale decat fizice si poate trece chiar un an inainte sa apara. Simptome: anxietate, plictiseala, apatie, oboseala. Daca suferi aceste stari este indicat sa vorbesti cu cineva despre sentimentele pe care le ai, sa-ti iei o vacanta, sa-ti schimbi obiceiurile si sa-ti oferi mai mult timp tie insuti.
Etapa 2. Simptome lejere. Semnele emotionale transmise sunt mult mai intense si apar chiar probleme de natura fizica. Simptome: tulburari de somn, migrene, dureri musculare, iritabilitate, raceala, sensibilitate emotionala, stare de spirit din ce in ce mai deprimanta. In aceasta situatie, este necesar sa-ti schimbi radical obiceiurile si sa-ti iei un concediu de odihna pentru relaxare. De asemenea, poti apela la diverse metode prin care sa te simti mai bine: petrecerea weekend-urilor cu prietenii, programarea la o sedinta de masaj etc.
Etapa 3. Acumularea stresului. Daca primele simptome au fost neglijate, impactul asupra vietii familiale si profesionale devine evident. Simptome: consum crescut de alcool, fumat excesiv, administrarea de medicamente, depresie, epuizare fizica, lipsa dorintei sexuale, ulcer, probleme conjugale, izbucniri in lacrimi, anxietate intensa, retragerea in singuratate, insomnii. Masura care se impune a fi luata cat mai rapid este consultarea unui psiholog.
Etapa 4. Criza. Este o etapa de autodistrugere care apare de obicei dupa o perioada de cinci ani de stres intens. Simptome: pierderea locului de munca , astm, probleme cardiace , depresie majora, lipsa increderii in sine, incapacitatea de a face lucrurile obisnuite, ganduri suicidale, oboseala cronica , reactii exagerate la evenimente minore, paranoia. In acest caz, persoanele apropiate au un rol important. Acestea trebuie sa intervina si sa convinga bolnavul sa mearga la un specialist pentru a primi ajutor calificat (tratament psihologic si medicamentos).
Metode de a combate stresul de la serviciu
- Fii sociabil, insa nu exagera
Capacitatea de a-ti face prietenii cu colegii si sefii este recunoscuta ca fiind esentiala in mentinerea unei sanatati mentale bune. De asemenea, cu cat esti mai sociabil/a, cu atat seful si colegii vor crede ca esti dornic/a sa-i sustii si sa-i ajuti. Studiile au demonstrat ca incurajarile la serviciu au un efect protector impotriva bolilor psihice. Pe de alta parte, absenta sustinerii creste riscul de a suferi de stres cu aproximativ 43%.
Totusi, un nivel foarte mare de sociabilitate la serviciu poate intensifica starea de stres. Faptul ca esti o persoana sociabila la care colegii pot apela oricand, poate sa-ti disturbe munca, prin faptul ca ti se cere mereu ajutorul. Fiind intrerupt mereu, fie pentru un sfat personal, fie pentru un sfat profesional, poate constitui un motiv de stres pentru ca nu iti poti duce la indeplinire sarcinile.
De asemenea, anumiti specialisti cred ca intalnirile de echipa, cum ar fi luarea mesei saptamanal sau lunar, contribuie de asemenea la reducerea stresului.
- Controleaza-ti timpul de lucru
Pentru a fi eficient si implicit pentru a-ti finaliza toate taskurile, este indicat sa-ti controlezi timpul proportional cu sarcinile pe care le ai. Controlarea timpului de lucru te poate ajuta sa reduci stresul si chiar sa eviti periclitarea starii de sanatate. Potrivit unui studiu finlandez, s-a observat ca o persoana care munceste in mod egal in fiecare zi, este mult mai putin stresata si nu isi ia zile de concediu medical .
- Cere ajutorul
In momentul in care intampini orice dificultate la locul de munca, nu ezita sa ceri ajutorul unui coleg, superiorului ierarhic sau managerului. Fie ca este vorba de o chestiune de serviciu pe care nu o poti rezolva singur, fie de un coleg care te deranjeaza, este indicat sa soliciti ajutorul, pentru a evita orice sursa de stres.