Boli

#stres #relaxare #energie

De unde vine stresul si cum il putem invinge?

Am putea spune, chiar fara sa exageram, ca toti adultii sufera de stres. Cel putin o data pe zi, fiecare invoca acest motiv, in momentele in care simte ca nu poate face fata unei situatii, unei sarcini de serviciu, unei probleme in cuplu etc. De aici, apare intrebarea careia toti vrem sa-i gasim raspunsul: „Cum putem invinge stresul?”.

Stresul se naste din viata pe care o ducem. Traim intr-o societate bazata pe productivitate si intr-o cultura in care trebuie sa acumulam informatii din ce in ce mai multe, foarte putin axate pe calitatea relatiilor interumane si sentimentul de fericire.

 

Cum sa intelegi stresul

 

Sentimentele tale fata de evenimentele din viata sunt foarte importante. Pentru a-ti intelege mai bine reactiile in fata unor evenimente stresante, trebuie sa inveti sa faci fata stresului intr-un mod eficient. Cel mai bun punct de plecare este determinarea cauzei sau a cauzelor care au dus la aparitia stresului.

Astfel, s-a remarcat ca unele dintre cele mai frecvente cauze ale aparitiei stresului sunt:

  • Evenimente marcante din viata: casatoria, schimbarea locului de munca, divortul, decesul unei persoane dragi, mutarea etc;
  • Grija pe termen lung: nelinisti in ceea ce priveste viitorul copiilor, probleme economice sau financiare, o boala cronica etc;
  • Probleme zilnice: ambuteiaje, persoane insolente, aparate sau obiecte care nu functioneaza atunci cand ai nevoie etc.

 

Reactia la stres

 

In momentul in care traiesti un eveniment stresant, corpul tau sufera niste modificari denumite reactia la stres. Aceasta reactie cuprinde trei etape:

  • Etapa 1: Mobilizarea energiei

La inceput, corpul incepe sa secrete adrenalina, inima bate mai repede si incepi sa respiri mai rapid. Atat evenimentele frumoase cat si cele neplacute pot provoca aceasta reactie.

  • Etapa 2: Consumarea rezervelor de energie

Daca, pentru un motiv sau altul, continui sa resimti simptomele primei etape, corpul incepe sa elibereze rezervele de zahar si grasimi. Din acest moment, incepi sa simti presiune si oboseala. Este posibil sa incepi sa consumi mai multa cafea, alcool si tutun. In aceste momente, poti suferi de anxietate sau pierderi de memorie, sa racesti mai des decat de obicei.

  • Etapa 3: Epuizarea rezervelor de energie

Daca nu iti rezolvi in timp util problemele care declanseaza starea de stres, nevoile energetice ale corpului vor depasi capacitatea de producere si vei incepe sa fi stresat/a intr-un mod cronic. In acest stadiu, poti suferi de insomnie, schimbari de personalitate sau chiar poti judeca gresit in anumite situatii. De asemenea, pe acest fond puternic de stres pot aparea boli grave cum sunt afectiunile cardio-vasculare, ulcerele sau bolile mentale.

 

Cum sa faci fata stresului?

 

Dat fiind faptul ca fiecare persoana este diferita, nu exista o singura regula eficienta pentru toti oamenii. Chiar daca iti doresti sa gasesti o solutie miraculoasa prin care stresul sa dispara intr-un timp foarte scurt, acest lucru nu se va intampla. Stresul nu este o durere pe care sa o stopezi in cateva minute daca iei un calmant.

Ai nevoie de o gandire limpede, de multa dorinta si de incredere in tine. Daca ti-ai asigurat aceste „arme” afla ca te poti folosi de o serie de solutii utile care te pot ajuta sa reduci stresul:

1 Constientizeaza problemele cu care te confrunti. Fie ca este vorba de serviciu, de relatia cu partenerul de viata sau cu copiii, fie de grija banilor, accepta si constientizeaza problema reala care iti da temeri si iti creeaza neliniste. Se poate intampla ca probleme superficiale sau putin importante sa mascheze problemele reale si profunde care induc starea de stres. In momentul in care vei fi intelege care este adevarata sursa a starii neplacute, atunci vei putea incepe sa iti rezolvi problema.

2 Gaseste rezolvarea la problemele pe care le ai. Cand te afli intr-o situatie grea, ai nevoie de solutii. Gaseste aceste solutii cat mai repede si nu amana problemele care te apasa. Ai nevoie de un serviciu mai putin solicitant, de un consilier matrimonial sau de un expert in gestiune financiara?

Nimic nu te opreste sa apelezi la specialisti pentru a te ajuta sa-ti rezolvi problemele. Daca vei aplica aceasta strategie de a rezolva problemele, vei putea ulterior sa te eliberezi de presiune.

3 Vorbeste de problemele tale. Cei mai multi evita sa vorbeasca despre perioada de stres prin care trec. Prietenii sau ceilalti membri ai familiei nu realizeaza poate ca te afli intr-o perioada grea. Daca insa vorbesti cu ei despre acest lucru, vei beneficia din doua puncte de vedere: pe de-o parte te vei descarca eliberandu-ti sentimentele si pe de alta parte puteti gasi solutii de rezolvare a problemelor.

4 Invata sa-ti controlezi stresul. Gestiunea stresului este capacitatea de a mentine controlul cand situatiile, evenimentele si oamenii care ne inconjoara ne depasesc sau sunt foarte exigenti. Pentru ca nu exista viata sociala fara stres, atunci trebuie sa inveti sa-i faci fata.

Daca nu poti schimba mediul, poti schimba perceptia pe care o ai fata de acesta. , invata sa te multumesti cu ce ai si sa te bucuri de frumusetea lucrurilor care te inconjoara.

5 Elibereaza-ti sufletul de probleme. Pentru a te elibera temporar de sentimentele stresante este bine sa iti ocupi timpul cu activitati lejere si agreabile cum sunt sportul, lectura, gradinaritul sau chiar curatenia prin casa.

De asemenea, exercitiile de respiratie (inspira puternic pe nas pana simti ca nu mai poti trage aer, dupa care expira pe gura) si exercitiile de intindere a membrelor sunt tehnici prin care corpul se poate relaxa. Eliberandu-ti mintea pentru moment, te poti concentra ulterior mult mai bine la rezolvarea lor.

Sursa foto : finance.du-maroc.net

Urmareste Acasa.ro pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Acasa.ro.

  •  
  •  

Articol scris de

Vezi toate articolele

Articole din boli

Expertul Acasa.ro, dr Cristina Ciuca, medic oftalmolog

Experti Sanatate

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Cum sa iti stimulezi imunitatea toamna?

Experti Sanatate

Sfatul expertului


Citeste pe ele.ro

Top

Cauta-ti perechea

Sfatul expertului

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie: Sfecla rosie, aliat de nadejde in curele de slabit

Expertul Acasa.ro, Ana Ionita - consilier in nutritie

Pune o intrebare